Optima
Optima oppimisalustaan tutustuminen on ollut kaikenkaikkiaan hyvin mielenkiintoinen prosessi. Lokakuussa ensimmäisissä AMK:ssa käymissäni keskusteluissa sain kuulla kirjainyhdistelmät SoleOPS ja Optima. Tästä alkoi kohtuullien pitkä tutustumisvaihe kyseisiin alustoihin. Selasin siis nettiä toistuvasti ja yritin löytää SoleOPSista omaa kurssiani. Kurssiesittely ilmestyi koulutuspäällikön toimesta SoleOPSiin: Farmakologia ja Toksikologia SoleOPS teksti. Olin hiukan hämmentynyt vastaavasta opettajasta, mutta eipä tuo suuresti haitannut. Ajattelin vain että mitä jos opiskelijat luulevat menevänsä Ilarin kurssille. Ilari on ihana, entinen opettajani muinaisilta biokemian opiskeluajoiltani. Tässä vaiheessa kuvittelin pääseväni käsiksi SoleOPS teksteihin mutta jälleen kuvitelmani oli väärä.
Sain vihdoin Optiman tunnukset. Ne eivät toimineet, joten pyysin apua helpdeskistä ja sainkin selvyyden asiaan. Jotain oli mennyt tunnusten kanssa pieleen ja sain uudet tunnukset. Lopulta pääsin kuin pääsinkin Optimaan. Törmäsin seuraavaan ongelmaan: Mistä ihmeestä löydän/näen kurssille ilmoittautuneet opiskelijat? En siis tiennyt vielä tässä vaiheessa että opiskelijat eivät näy Optimassa, heidät on manuaalisesti lisättävä kurssille. Minulla oli myös kuvitelma, että SoleOPS ja Optima kommunikoivat keskenään, mutta toisin oli. Näillä kahdella järjestelmällä ei ollut mitään tekemistä keskenään. Pyytelin oman oletukseni mukaan SoleOPS tunnuksia, jotta pääsisin katsomaan kurssille ilmoittautuneet opiskelijat ja myös lisäämään heidät Optimaan. Paivää ennen joululomalle jäämistäni sain tunnukset. Olin innokas näkemään ilmoittautuneet. Jännitin, oliko kurssille lainkaan tulijoita. Yritin hiki hatussa päästä järjestelmään sisään, mutta ei! Tunnukset eivät kelvanneet mihinkään, eivät edes AMK:n intranettiin. Taas olin kyselemässä tunnuksista. Nyt minulle ilmoitettiin että tunnukset saa aktivoitua vain koulun koneella. Kuuliaisena laukkasin perjantai-iltapäivällä 20.12 klo 14 AMK:lle aukaisemaan tunnuksia. No, eipä toimineet tunnukset. Lopulta menin koulutuspäällikön puheille ja huomasin että tunnukseni ei ollutkaan kkaipio niin kun minulle oli ilmoitettu, vaan kkapio. Ensimmäinen loggautuminen onnistui! Hienoa, nyt pääsisin vihdoin SoleOPSiin ja ihan kotikoneelta mutta pettymys oli jälleen karvas. Ei onnistunut loggautuminen, mutta sentään sain koulutuspäälliköltä niiden yhdentoista ilmoittautuneen nimet jotka olivat tulossa kurssille. Olin helpottunut, että ilmoittautuneita ylipäänsä oli. Laitoin heille sähköpostitse kyselyn pääsivätkö he Optimaan. Joulu meni ja vuosi vaihtui, edelleen olin tunnusteni kanssa täysin solmussa, enkä tiennyt opiskelijoista mitään. Nyt alkoi hiki tulla jo pelkastä ajatuksesta että kurssin alku lähestyi ja kirjoittelin helpdeskiin jälleen. Ihmettelin miten pääsen SoleOPSiin ja mistä saan tietää opiskelijani. Tunnukseni uusittiin toimimattomuuden vuoksi, mutta SoleOPSiin en päässyt. Sain helpdeskistä viestin että opetusharjoittelijana en pääse SopeOPS järjestelmään lainkaan. Nyt oli toimittava nopeasti ja olin taas koulutuspäällikön puheilla. Hän laittoi minulle 34 ilmoittautuneen nimet ja minä taas naputtelin nimiä Optimaan. Kurssi alkoi ja tiesin jopa paikan missä. Avasin koulun koneen ja suureksi yllätyksekseni PÄÄSIN LOGGAUTUMAAN SISÄÄN! Kyselin paikallaolijat ja kurssi alkoi. Opiskelijat pääsivät Optimaan ja minä olin helpottunut. Eivät he ennakkotehtäviä olleet tehneet, olihan edellisiltana lisännyt heidät Optimaan. Myös muutama uusi opiskelija ilmestyi paikalle ja osa puolestaan puuttui. Voi sitä helpotuksen hetkeä kun kurssi pääsi vauhtiin ja kaikki tuntui olevan kunnossa. Optimaa opettelen vielä, mielestäni se on aika kömpelö. SoleOPSista en tiedä mitään ja ilmeisesti minun ei tarvitse tietääkään. Kuuden ensimmäisen opetustunnin jälkeen ilmoitin vastaavalle opettajalleni, että täällä ollaan ja kuusi tuntia on jo mennyt. Vastaus tuli :" HYVÄ".
Täältä löytyy kertomus ensimmäisestä opetuskerrastani AMK:ssa
Katjan opetus AMK:ssa 1.
Kokemuksia lisää
Omaksi yllätyksekseni puolet kurssista on jo käyty ja en ole
toteuttanut puoliakaan aikomistani asioista. Oma kokemukseni on ollut että
ketään ei kiinnosta. Sain alun alkaenkin ottaa itsenäisesti kaikesta selvää.
Sinällään asiassa ei ole mitään vikaa koska olen toki oppinut paljon asioita.
Optimaankin olen tutustunut aivan uudella tasolla. Viralliselta AMKn
vastaavalta opettajalta olen saanut kaksi viestiä koskien opiskelijoita. Muuten
olen katsonut lukujärjestyksestä luokan ja ajan. Siinä se. Osa opiskelijoista
ei aluan alkaen saapunut paikalle koska suosikkialustallani SoleOPSissa kurssi
oli toisen opettajan nimellä. Opiskelijat eivät tietenkään osanneet etsiä
kurssia minun nimeni alta. Kusrssi on kuitenkin ollut siis käynnissä ja omalta
osaltani tuntunut melkoiselta ”survival gameltä”. Tunnustan nyt että en ole
ehtinyt linkittää edes luentojani blogiin saati kirjoittaa blogia. Tässä nyt
paikkaan tuota asiaa ja missä olen nyt? Jossain Grönlannin ja Pohjois-Kanadan
yläpuolella. Tänne siis raahasin itseni saadakseni aikaan blogikirjoituksia.
Ensinnäkin täytyy sanoa että Kiitos Heli kun olet hoitanut YTO asiaa. Kyllä
tunnen syyllisyyden piston, mutta olen pyytänyt asioissa hiukan aikaa.
osallistun sitten tämän reissun jälkeen.
Opetus: Alan oppia tuntemaan opiskelijat ja itse asiassa
olen alkanut viihtyä paremmin omassa opettajuudessani. Jossain vaiheessa olisi kivaa jos pääsisin
seuraamaan jonkin muun opetusta ja joku tulisi seuraamaan minua. Nyt olen vain
keskittynyt toistaiseksi siihen että saan opiskelijoille tekemistä J
Kurssin suunnittelin siten että opiskelijat saisivat osallistua
kurssin suunnitteluun mahdollisimman paljon. Annoin heidän siis valita tai
äänestää omia suosikkiaiheitaan ja lupasin heille asioista sitten kertoa. He
valitsivat 5 aihetta: ¨
1)
Psyykenlääkkeet
2)
Syöpälääkkeet
3)
Bakteerilääkkeet
4)
Vitamiinit ja vaihtoehtolääkkeet
5)
ja hmm – apua, mikä se viimeinen aihe nyt
olikaan? Se oli neuronaaliset lääkeaineet tai neuronaalisiin sairauksiin vaikuttavat lääkeaineet
Tällä hetkellä johdanto farmakologiaan on ”luennoitu” ja
seuraavaksi hyppäsimme meikäläisen suosikkiaiheeseen; keskushermoston
lääkkeisiin ja sieltä spesifisesti psyykenlääkkeisiin, mutta myös addiktiota
käsiteltiin koska psyykenlääkkeistä ja psyykeen vaikuttavista aineista ei voi
puhua ilman että on puhuttu fyysisestä ja psyykkisestä addiktiosta. Lennosta
vaihdoimme bakteeri ja viruslääkeisiin.
Ei tämä kuitenkaan tässä ollut. Opiskelijat tekevät pienimuotoisen
tutkielman ryhmissä haluamistaan aiheista. Mielestäni aiheet olivat oikein luovia ja
hyviä. Toki autoin opiskelijoita siinä mikä aihe on kenties liian laaja tai
suppea. Ideana on että jokin toinen ryhmä opponoi toista ryhmää ja kommentoi.
Ryhmätyöt puretaan viikolla 9 ja sitten viikolla 10 kurssi
onkin ohitse.
Mitä mieltä itse olen ollut opiskelijoista: Aluksi oli
hiukan vaikeaa siltä kannalta että olin ihan rehellisesti ulalla. Kaikesta,
talon tyylistä ja opiskelijoiden tasosta ja ihan kaikesta. Nyt olen hiukan
oppinut mitä opiskelijat osaavat ja mitä he eivät osaa, pääasiassa he ovat
insinööriopiskelijoita. Joukossa on perusujoja, kilttejä tyttöjä, tulevan
insinöörin prototyyppejä, muutama hiukan intellektuellimpi persoona ja pari
vanhempaa naista. Jotenkin oma oloni on että en tiedä mitä heidän päässään liikkuu
kokonaisuudessaan, mutta yksi asia yllätti minut. Pidän jokaisen tunnin alussa
perinteisen nimenhuudon ja sanoin opiskelijpoille haluavani oppia tuntemaan
heidät. Yksi opiskelija kertoi että kukaan opettaja ei ole aiemmin
varsinaisesti opetellut tuntemaan heitä. He kuulemma käyvät luennoimassa
mantransa ja lähtevät. Minua taas haittaa kun en pysty puhuttelemaan ihmisiä
nimellä. Olen myös käyttänyt opetuksessani paljon kuvia ja hyvin provosoivia
sellaisia. Liiteenä yksi suosikeistani. Iloinen olen myös siitä että
opiskelijat ovat tuntuneet olevan aidosti kiinnostuneita. Toki opetus klo 16-18
on rankkaa itse kullekin. Laitan tänne blogiin myös luennot (KTS alla oleva linkki).
Opetusasiaa ja luentoja tammi-helmikuulta
Opetus ohi
5.3.2014 oli viimeinen Farmakologian ja Toksikologian opetuskerta Turun AMKssa.
Kurssin viimeiset luennot, asiaa kurssista ja sen loppumisesta löytyy täältä:
Opetus ohi
Loppuarvio 12.3.2014
Opetukseen liittyvä keskustelu oppilaan kanssa löytyy täältä
Lisää palautetta kurssista löytyy täältä
31.3.2014 Opetuksen jälkimainingit
Opetusasiaa ja luentoja tammi-helmikuulta
Opetus ohi
5.3.2014 oli viimeinen Farmakologian ja Toksikologian opetuskerta Turun AMKssa.
Kurssin viimeiset luennot, asiaa kurssista ja sen loppumisesta löytyy täältä:
Opetus ohi
Loppuarvio 12.3.2014
FaTo kurssin loppuarvio
Voit vastata kysymyksiin nimettömänä. Palauta kyselylomake
opettajalle. KIITOS!!!
Arvioi asteikolla 1-5 (1=surkea, 2=tyydyttävä, 3=ok, 4=hyvä,
5=erinomainen)
n=19
Kurssin sisältö 4,04
Sopiiko kurssi AMK:n opetuscurriculumiin 4,11
Ryhmätyö 3,39
Numeerinen arvio opetusmateriaalista 3,95
Opettajan opetustaito
4,22
Opettajan asiantuntemus
4,36
Kurssin yleisarvosana
4,08
Kurssin kokonaisarvio eli kaikkien numeeristen arvioiden keskiarvo 4,02
Vastaa sanallisesti seuraaviin kysymyksiin:
Kurssilla
parasta?
Mielenkiintoinen kurssi ja loistava opettaja.
Toksikologiaan liittyvät asiat.
On se, että oppii paljon mielenkiintoista lääkkeiden ja
muiden aineiden vaikutustavasta ja niiden kulusta elimistössä.
Lähes kaikki J. Aiheet kiinnostavia.
Tentitön toteutus myös hyvä, kun lyhyessä ajassa raapaistaan suurta
aihekokonaisuutta.
Aiheet, Käytiin läpi asioita jotka kiinnostaa
Asiantunteva opettaja, jakoi henk koht kokemuksia
Mielenkiintoinen aihealue, paljolti yleissivistävä sisältö
Aihe oli kiinnostava
Ryhmätyö
Mielenkiintoisia aiheita, asiantunteva opetus
Sisältö. Opettajan mielenkiinto ja tietämys asiasta
Hyvät perustiedot aiheesta. Esimerkkejä, ryhmätyö.
Mielenkiintoinen aihe, hyvä opetus (ymmärsin hyvin asiat)
Itselle mielenkiintoinen aihe
Aiheet
Monipuolinen aihealue, konkreettiset esimerkit
Mielenkiintoiset aiheet ja niiden laaja ja asiantunteva läpikäynti.
Runsaat esimerkit olivat hyviä
Yleisimpien lääkeaineiden ja käytetyimpien kemikaalien
läpikäynti
Lisätiedot eri lääkeaineista ja niiden yhteisvaikutukset
Kurssilla
huonointa?
Vaikeiden/tuntemattomien termien/lääkenimien ym käyttö.
Esitykset, en pidä
Ryhmätyö ja myöhäiset iltatunnit.
Nopea etenemistahti
Muutamia kertoja myöhäinen ajankohta
Nopea aikataulu, määräytyy tietysti opetuspisteiden mukaan
mutta itse olisin kuullut asioista enemmän.
Paikoitellen olisi voinut olla jotain syväluontoisempia
esimerkkejä esim. lääkekinetiikasta ja toiminnasta
Aihealueen laajuus. Tulevaisuudessa käsiteltäviä aiheita
voisi rajata.
Oltaisiin voitu käydä enemmän aiheita läpi.
Ei mitään erittäin huonoa
Toksikologiaosuutta olisi voinut kasvattaa
Jäi kurssin lyhyyden vuoksi hieman pintaraapaisuksi
Kaikki eivät panostaneet kurssiin kunnolla vaan olivat
sillointällöin koko tunnin paikalla. Varsinkin ryhmätöitä esitettäessä tylsää
esittäjille.
Oliko kurssi
opintopistemäärältään sopiva vai olisiko pidempi tai lyhyempi FaTon kurssi
parempi?
Sopiva
Sopiva
Olisi voinut olla pidempikin. Ei ehtinyt käsitellä kaikkea.
Sopiva kurssi
Pidempi!
Pituus hyvä pinta-raapaisulle, jos olisi syvällisempi.
Tarvitsisi olla PAAALJON pidempi.
Nykyisellä sisällöllään kurssi voisi olla pidempi.
Aika hyvä. Olisi voinut myös olla pisteen laajempi.
Sopiva
1-2op olisi ollut kattavampi
Sopiva/pidempi
Opintopisteisiin nähden työmäärä oli sopiva
Niin laaja aihe että pidempi parempi.
Sopiva
Sopiva
Sopiva
Sopiva
Sopiva
OK
Jos
ajattelet omia opintojasi, oliko kurssi sinulle hyödyllinen?
Kurssi hyödyllinen ainakin biotekn. puolelta.
Varsinaisesti ei liity elintarviketekniikan opintoihin,
mielenkiintoinen silti
Oli, etenkin tulevaa työelämää ajatellen.
On ja ei. Fato ei suoranaisesti kerro lisää
laboratoriotekniikasta, mutta antaa lisätietoa siitä mihin sitä voisi soveltaa.
Prosessitekniikan kannalta ei hyötyä. Vain mielenkiintoista
herkkua.
Erittäin hyödyllinen, myös ollut itseä kiinnostava aihe.
Oli
Oli
kurssin materiaalista saattaa olla hyötyä myöhemmin
työelämässä
Periaatteessa kyllä
Kyllä
Kurssi antoi paljon ajateltavaa, mahdollisesti.
Kyllä, olen käynyt muitakin lääkkeisiin liittyviä kursseja ja
tämä oli hyvää täydennystä
Jonkin verran hyödyllinen
Kyllä
Oli
Kurssin sisältö oli hiukan erityyppistä kuin insinöörin
perusopinnot, mutta liittyivät kuitenkin hyvin muihin opintoihin
Kemiallisten aineiden vaikutusten ja kinetiikan osalta kyllä
Mielenkiintoinen vaikkei ehkä hyödyllinen
Mitä pidit
Learning cafe -tyyppisestä opetuksesta?
Toimiva ja helppo tapa oppia ryhmissä.
Ihan ok. Viimeiset pisteet olivat sellaisia, joissa piti
väkisin keksiä jotakin.
Hyvä, mielenkiintoinen, antoisa eli tuli monipuolisesti eri
näkökantoja, paremmin kuin ryhmätyössä.
Hyvää vaihtelua
Kokeilin ensimmäistä kertaa. Mielenkiintoista ja hauskaa
vaihtelua, mutta ei korvaisi normaalia opetusta.
OK
En pitänyt, mutta toimii opetusmuotona.
En pitänyt, lyhyempänä kiertona ehkä toimivampi
Mukavaa vaihtelua
arvosana 8,5
Hyvä idea, mutta liikaa toistoa tehtävissä
En pitänyt
Ihan ok
En osaa sanoa
OK
Mitä pidit
ryhmätyöstä?
Hyvä tapa syventää johonkin aiheeseen
Aiheet mielenkiintoisia
Aiheet olisi voinut jotenkin rajata
Sen tekemisessä oppi paljon omasta aiheesta, mutta hyvin
vähän muiden aiheista. Olisin mieluummin kuunnellut opettajan opetusta.
Neutraali Pitäähän jotain itsenäistä työtä kurssilla olla kun
koetta ei ole. Ajankohta itselleni oli huono muiden kurssien deadlinejen takia.
Hyvä idea. Voisi pitää jonkin välitarkastuksen jotka
tarkentavat/korjaavat asioita.
Työläs/raskas liian laaja aihe sattui. Silti
mielenkiintoienen. Mielenkiitoista esitellä ”asiatuntijana” aihe, paitsi että aihe
oli lähellä learning cafen aihetta
OK
OK
Jotkin aiheista vähän epäkiinnostavia
Arvosana 8
Olisi voinut enemmän tehdä yhdessä
OK
Hyvä
Ihan ok, Tosin mieluummin useampi pienempi tyhmätyö kuin yksi
iso
Ihan hyvä. Itse tehdessä oppii hyvin.
Oma aihe tutuksi, muuta jäivät pimentoon
Ryhmätyökyvyt ja varsinkin niiden puute kävi selkeästi esille
joidenkin kohdalla
Kerro vielä
olisiko opetusmateriaalissa parannettavaa ja miten parantaisit
opetusmateriaalia?
Ryhmätöitä on muutenkin, joka kurssilla enemmän kuin
tarpeeksi. Opetusmateriaali oli kaikin puolin hyvä.
Oppimateriaali oli hyvä. Ei parannusehdotuksia.
Toimintamekanismeista tietoa lisää
Hyvä että materiaalissa oli paljon asiaa, koska niistä pääsee
käsitykseen jos sattui olemaan pois tunnilta
En keksi
Lisää linkkejä materiaaliin
Viimeisen tunnin tietokannat mielenkiintoisia
Materiaaleja olisi voinut laittaa saataville ennen tunteja.
Muuten materiaalit olivat hyviä
Mahdolliset ”lue täältä lisää” –linkit voisivat helpottaa
luotettavan tiedon hakemista
Risuja,
ruusuja tai muuta palautetta
Olen tyytyväinen kurssista. Mielenkiintoinen ja hyödyllinen.
Opettajan opetustyyli oli loistava. Hyvät esimerkit ja todellisesta elämästä.
Opetus oli mukavan rentoa vaikka asiasisältöä oli paljon.
Omat tarinat elävöittivät.
Kiitos mielenkiintoisesta kurssista!
Olen seurannut useampaakin kurssia joita pitää harjoitteleva
opettaja ja tämä on ollut niistä kaikista paras
Kiitos oli hienoa!
Opetusmateriaali oli hyvää ja kurssin ilmapiiri oli hyvä.
Sisältöön pystyi vaikuttamaan paljonkin opiskelijan mielenkiinnon mukaan.
Ei risuja tai ruusujakaan.
Kurssi kannattaa järjestää uudelleen
Mielenkiintoisten asioiden käsittelyyn mukava käyttää useampi
tunti
Kannattaa jatkossakin pitää tällaisia kursseja
Olisi ollut mukava tutustua opiskeltavaan
aiheeseen/materiaaliin etukäteen, saada luentomateriaalit heti luentojen
jälkeen
Mukava kurssi
Opetukseen liittyvä keskustelu oppilaan kanssa löytyy täältä
Lisää palautetta kurssista löytyy täältä
31.3.2014 Opetuksen jälkimainingit
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti