3.4. ja 3.5. Opetus, oppiminen, opettajan työ ja opintojakson suunnittelu

Optima

Optima oppimisalustaan tutustuminen on ollut kaikenkaikkiaan hyvin mielenkiintoinen prosessi. Lokakuussa ensimmäisissä AMK:ssa käymissäni keskusteluissa sain kuulla kirjainyhdistelmät SoleOPS ja Optima. Tästä alkoi kohtuullien pitkä tutustumisvaihe kyseisiin alustoihin. Selasin siis nettiä toistuvasti ja yritin löytää SoleOPSista omaa kurssiani. Kurssiesittely ilmestyi koulutuspäällikön toimesta SoleOPSiin: Farmakologia ja Toksikologia SoleOPS teksti. Olin hiukan hämmentynyt vastaavasta opettajasta, mutta eipä tuo suuresti haitannut. Ajattelin vain että mitä jos opiskelijat luulevat menevänsä Ilarin kurssille. Ilari on ihana, entinen opettajani muinaisilta biokemian opiskeluajoiltani. Tässä vaiheessa kuvittelin pääseväni käsiksi SoleOPS teksteihin mutta jälleen kuvitelmani oli väärä.
Sain vihdoin Optiman tunnukset. Ne eivät toimineet, joten pyysin apua helpdeskistä ja sainkin selvyyden asiaan. Jotain oli mennyt tunnusten kanssa pieleen ja sain uudet tunnukset. Lopulta pääsin kuin pääsinkin Optimaan. Törmäsin seuraavaan ongelmaan: Mistä ihmeestä löydän/näen kurssille ilmoittautuneet opiskelijat? En siis tiennyt vielä tässä vaiheessa että opiskelijat eivät näy Optimassa, heidät on manuaalisesti lisättävä kurssille. Minulla oli myös kuvitelma, että SoleOPS ja Optima kommunikoivat keskenään, mutta toisin oli. Näillä kahdella järjestelmällä ei ollut mitään tekemistä keskenään. Pyytelin oman oletukseni mukaan SoleOPS tunnuksia, jotta pääsisin katsomaan kurssille ilmoittautuneet opiskelijat ja myös lisäämään heidät Optimaan. Paivää ennen joululomalle jäämistäni sain tunnukset. Olin innokas näkemään ilmoittautuneet. Jännitin, oliko kurssille lainkaan tulijoita. Yritin hiki hatussa päästä järjestelmään sisään, mutta ei! Tunnukset eivät kelvanneet mihinkään, eivät edes AMK:n intranettiin. Taas olin kyselemässä tunnuksista. Nyt minulle ilmoitettiin että tunnukset saa aktivoitua vain koulun koneella. Kuuliaisena laukkasin perjantai-iltapäivällä 20.12 klo 14 AMK:lle aukaisemaan tunnuksia.  No, eipä toimineet tunnukset. Lopulta menin koulutuspäällikön puheille ja huomasin että tunnukseni ei ollutkaan kkaipio niin kun minulle oli ilmoitettu, vaan kkapio. Ensimmäinen loggautuminen onnistui! Hienoa, nyt pääsisin vihdoin SoleOPSiin ja ihan kotikoneelta mutta pettymys oli jälleen karvas. Ei onnistunut loggautuminen, mutta sentään sain koulutuspäälliköltä niiden yhdentoista ilmoittautuneen nimet jotka olivat tulossa kurssille. Olin helpottunut, että ilmoittautuneita ylipäänsä oli. Laitoin heille sähköpostitse kyselyn pääsivätkö he Optimaan. Joulu meni ja vuosi vaihtui, edelleen olin tunnusteni kanssa täysin solmussa, enkä tiennyt opiskelijoista mitään. Nyt alkoi hiki tulla jo pelkastä ajatuksesta että kurssin alku lähestyi ja kirjoittelin helpdeskiin jälleen. Ihmettelin miten pääsen SoleOPSiin ja mistä saan tietää opiskelijani. Tunnukseni uusittiin toimimattomuuden vuoksi, mutta SoleOPSiin en päässyt. Sain helpdeskistä viestin että opetusharjoittelijana en pääse SopeOPS järjestelmään lainkaan. Nyt oli toimittava nopeasti ja olin taas koulutuspäällikön puheilla. Hän laittoi minulle 34 ilmoittautuneen nimet ja minä taas naputtelin nimiä Optimaan. Kurssi alkoi ja tiesin jopa paikan missä. Avasin koulun koneen ja suureksi yllätyksekseni PÄÄSIN LOGGAUTUMAAN SISÄÄN! Kyselin paikallaolijat ja kurssi alkoi. Opiskelijat pääsivät Optimaan ja minä olin helpottunut. Eivät he ennakkotehtäviä olleet tehneet, olihan edellisiltana lisännyt heidät Optimaan. Myös muutama uusi opiskelija ilmestyi paikalle ja osa puolestaan puuttui. Voi sitä helpotuksen hetkeä kun kurssi pääsi vauhtiin ja kaikki tuntui olevan kunnossa. Optimaa opettelen vielä, mielestäni se on aika kömpelö. SoleOPSista en tiedä mitään ja ilmeisesti minun ei tarvitse tietääkään. Kuuden ensimmäisen opetustunnin jälkeen ilmoitin vastaavalle opettajalleni, että täällä ollaan ja kuusi tuntia on jo mennyt. Vastaus tuli :" HYVÄ".

Täältä löytyy kertomus ensimmäisestä opetuskerrastani AMK:ssa
Katjan opetus AMK:ssa 1.

Kokemuksia lisää

Omaksi yllätyksekseni puolet kurssista on jo käyty ja en ole toteuttanut puoliakaan aikomistani asioista. Oma kokemukseni on ollut että ketään ei kiinnosta. Sain alun alkaenkin ottaa itsenäisesti kaikesta selvää. Sinällään asiassa ei ole mitään vikaa koska olen toki oppinut paljon asioita. Optimaankin olen tutustunut aivan uudella tasolla. Viralliselta AMKn vastaavalta opettajalta olen saanut kaksi viestiä koskien opiskelijoita. Muuten olen katsonut lukujärjestyksestä luokan ja ajan. Siinä se. Osa opiskelijoista ei aluan alkaen saapunut paikalle koska suosikkialustallani SoleOPSissa kurssi oli toisen opettajan nimellä. Opiskelijat eivät tietenkään osanneet etsiä kurssia minun nimeni alta. Kusrssi on kuitenkin ollut siis käynnissä ja omalta osaltani tuntunut melkoiselta ”survival gameltä”. Tunnustan nyt että en ole ehtinyt linkittää edes luentojani blogiin saati kirjoittaa blogia. Tässä nyt paikkaan tuota asiaa ja missä olen nyt? Jossain Grönlannin ja Pohjois-Kanadan yläpuolella. Tänne siis raahasin itseni saadakseni aikaan blogikirjoituksia. Ensinnäkin täytyy sanoa että Kiitos Heli kun olet hoitanut YTO asiaa. Kyllä tunnen syyllisyyden piston, mutta olen pyytänyt asioissa hiukan aikaa. osallistun sitten tämän reissun jälkeen.
Opetus: Alan oppia tuntemaan opiskelijat ja itse asiassa olen alkanut viihtyä paremmin omassa opettajuudessani.  Jossain vaiheessa olisi kivaa jos pääsisin seuraamaan jonkin muun opetusta ja joku tulisi seuraamaan minua. Nyt olen vain keskittynyt toistaiseksi siihen että saan opiskelijoille tekemistä J
Kurssin suunnittelin siten että opiskelijat saisivat osallistua kurssin suunnitteluun mahdollisimman paljon. Annoin heidän siis valita tai äänestää omia suosikkiaiheitaan ja lupasin heille asioista sitten kertoa. He valitsivat 5 aihetta: ¨
1)      Psyykenlääkkeet
2)      Syöpälääkkeet
3)      Bakteerilääkkeet
4)      Vitamiinit ja vaihtoehtolääkkeet
5)      ja hmm – apua, mikä se viimeinen aihe nyt olikaan? Se oli neuronaaliset lääkeaineet tai neuronaalisiin sairauksiin vaikuttavat lääkeaineet
Tällä hetkellä johdanto farmakologiaan on ”luennoitu” ja seuraavaksi hyppäsimme meikäläisen suosikkiaiheeseen; keskushermoston lääkkeisiin ja sieltä spesifisesti psyykenlääkkeisiin, mutta myös addiktiota käsiteltiin koska psyykenlääkkeistä ja psyykeen vaikuttavista aineista ei voi puhua ilman että on puhuttu fyysisestä ja psyykkisestä addiktiosta. Lennosta vaihdoimme bakteeri ja viruslääkeisiin.

Ei tämä kuitenkaan tässä ollut. Opiskelijat tekevät pienimuotoisen tutkielman ryhmissä haluamistaan aiheista. Mielestäni aiheet olivat oikein luovia ja hyviä. Toki autoin opiskelijoita siinä mikä aihe on kenties liian laaja tai suppea. Ideana on että jokin toinen ryhmä opponoi toista ryhmää ja kommentoi.

Ryhmätyöt puretaan viikolla 9 ja sitten viikolla 10 kurssi onkin ohitse.
Mitä mieltä itse olen ollut opiskelijoista: Aluksi oli hiukan vaikeaa siltä kannalta että olin ihan rehellisesti ulalla. Kaikesta, talon tyylistä ja opiskelijoiden tasosta ja ihan kaikesta. Nyt olen hiukan oppinut mitä opiskelijat osaavat ja mitä he eivät osaa, pääasiassa he ovat insinööriopiskelijoita. Joukossa on perusujoja, kilttejä tyttöjä, tulevan insinöörin prototyyppejä, muutama hiukan intellektuellimpi persoona ja pari vanhempaa naista. Jotenkin oma oloni on että en tiedä mitä heidän päässään liikkuu kokonaisuudessaan, mutta yksi asia yllätti minut. Pidän jokaisen tunnin alussa perinteisen nimenhuudon ja sanoin opiskelijpoille haluavani oppia tuntemaan heidät. Yksi opiskelija kertoi että kukaan opettaja ei ole aiemmin varsinaisesti opetellut tuntemaan heitä. He kuulemma käyvät luennoimassa mantransa ja lähtevät. Minua taas haittaa kun en pysty puhuttelemaan ihmisiä nimellä. Olen myös käyttänyt opetuksessani paljon kuvia ja hyvin provosoivia sellaisia. Liiteenä yksi suosikeistani. Iloinen olen myös siitä että opiskelijat ovat tuntuneet olevan aidosti kiinnostuneita. Toki opetus klo 16-18 on rankkaa itse kullekin. Laitan tänne blogiin myös luennot (KTS alla oleva linkki). 




Opetusasiaa ja luentoja tammi-helmikuulta

Opetus ohi
5.3.2014 oli viimeinen Farmakologian ja Toksikologian opetuskerta Turun AMKssa.
Kurssin viimeiset luennot, asiaa kurssista ja sen loppumisesta löytyy täältä:
Opetus ohi

Loppuarvio 12.3.2014


FaTo kurssin loppuarvio
Voit vastata kysymyksiin nimettömänä. Palauta kyselylomake opettajalle. KIITOS!!!
Arvioi asteikolla 1-5 (1=surkea, 2=tyydyttävä, 3=ok, 4=hyvä, 5=erinomainen)
n=19
Kurssin sisältö 4,04
Sopiiko kurssi AMK:n opetuscurriculumiin   4,11
Ryhmätyö  3,39
Numeerinen arvio opetusmateriaalista   3,95
Opettajan opetustaito  4,22
Opettajan asiantuntemus  4,36
Kurssin yleisarvosana  4,08
Kurssin kokonaisarvio eli kaikkien numeeristen arvioiden keskiarvo  4,02

Vastaa sanallisesti seuraaviin kysymyksiin:
Kurssilla parasta?
Mielenkiintoinen kurssi ja loistava opettaja.
Toksikologiaan liittyvät asiat.
On se, että oppii paljon mielenkiintoista lääkkeiden ja muiden aineiden vaikutustavasta ja niiden kulusta elimistössä.
Lähes kaikki J. Aiheet kiinnostavia. Tentitön toteutus myös hyvä, kun lyhyessä ajassa raapaistaan suurta aihekokonaisuutta.
Aiheet, Käytiin läpi asioita jotka kiinnostaa
Asiantunteva opettaja, jakoi henk koht kokemuksia
Mielenkiintoinen aihealue, paljolti yleissivistävä sisältö
Aihe oli kiinnostava
Ryhmätyö
Mielenkiintoisia aiheita, asiantunteva opetus
Sisältö. Opettajan mielenkiinto ja tietämys asiasta
Hyvät perustiedot aiheesta. Esimerkkejä, ryhmätyö.
Mielenkiintoinen aihe, hyvä opetus (ymmärsin hyvin asiat)
Itselle mielenkiintoinen aihe
Aiheet
Monipuolinen aihealue, konkreettiset esimerkit
Mielenkiintoiset aiheet ja niiden laaja ja asiantunteva läpikäynti. Runsaat esimerkit olivat hyviä
Yleisimpien lääkeaineiden ja käytetyimpien kemikaalien läpikäynti
Lisätiedot eri lääkeaineista ja niiden yhteisvaikutukset

Kurssilla huonointa?
Vaikeiden/tuntemattomien termien/lääkenimien ym käyttö.
Esitykset, en pidä
Ryhmätyö ja myöhäiset iltatunnit.
Nopea etenemistahti
Muutamia kertoja myöhäinen ajankohta
Nopea aikataulu, määräytyy tietysti opetuspisteiden mukaan mutta itse olisin kuullut asioista enemmän.
Paikoitellen olisi voinut olla jotain syväluontoisempia esimerkkejä esim. lääkekinetiikasta ja toiminnasta
Aihealueen laajuus. Tulevaisuudessa käsiteltäviä aiheita voisi rajata.
Oltaisiin voitu käydä enemmän aiheita läpi.
Ei mitään erittäin huonoa
Toksikologiaosuutta olisi voinut kasvattaa
Jäi kurssin lyhyyden vuoksi hieman pintaraapaisuksi
Kaikki eivät panostaneet kurssiin kunnolla vaan olivat sillointällöin koko tunnin paikalla. Varsinkin ryhmätöitä esitettäessä tylsää esittäjille.

Oliko kurssi opintopistemäärältään sopiva vai olisiko pidempi tai lyhyempi FaTon kurssi parempi?
Sopiva
Sopiva
Olisi voinut olla pidempikin. Ei ehtinyt käsitellä kaikkea.
Sopiva kurssi
Pidempi!
Pituus hyvä pinta-raapaisulle, jos olisi syvällisempi. Tarvitsisi olla PAAALJON pidempi.
Nykyisellä sisällöllään kurssi voisi olla pidempi.
Aika hyvä. Olisi voinut myös olla pisteen laajempi.
Sopiva
1-2op olisi ollut kattavampi
Sopiva/pidempi
Opintopisteisiin nähden työmäärä oli sopiva
Niin laaja aihe että pidempi parempi.
Sopiva
Sopiva
Sopiva
Sopiva
Sopiva
OK

Jos ajattelet omia opintojasi, oliko kurssi sinulle hyödyllinen?
Kurssi hyödyllinen ainakin biotekn. puolelta.
Varsinaisesti ei liity elintarviketekniikan opintoihin, mielenkiintoinen silti
Oli, etenkin tulevaa työelämää ajatellen.
On ja ei. Fato ei suoranaisesti kerro lisää laboratoriotekniikasta, mutta antaa lisätietoa siitä mihin sitä voisi soveltaa.
Prosessitekniikan kannalta ei hyötyä. Vain mielenkiintoista herkkua.
Erittäin hyödyllinen, myös ollut itseä kiinnostava aihe.
Oli
Oli
kurssin materiaalista saattaa olla hyötyä myöhemmin työelämässä
Periaatteessa kyllä
Kyllä
Kurssi antoi paljon ajateltavaa, mahdollisesti.
Kyllä, olen käynyt muitakin lääkkeisiin liittyviä kursseja ja tämä oli hyvää täydennystä
Jonkin verran hyödyllinen
Kyllä
Oli
Kurssin sisältö oli hiukan erityyppistä kuin insinöörin perusopinnot, mutta liittyivät kuitenkin hyvin muihin opintoihin
Kemiallisten aineiden vaikutusten ja kinetiikan osalta kyllä
Mielenkiintoinen vaikkei ehkä hyödyllinen

Mitä pidit Learning cafe -tyyppisestä opetuksesta?
Toimiva ja helppo tapa oppia ryhmissä.
Ihan ok. Viimeiset pisteet olivat sellaisia, joissa piti väkisin keksiä jotakin.
Hyvä, mielenkiintoinen, antoisa eli tuli monipuolisesti eri näkökantoja, paremmin kuin ryhmätyössä.
Hyvää vaihtelua
Kokeilin ensimmäistä kertaa. Mielenkiintoista ja hauskaa vaihtelua, mutta ei korvaisi normaalia opetusta.
OK
En pitänyt, mutta toimii opetusmuotona.
En pitänyt, lyhyempänä kiertona ehkä toimivampi
Mukavaa vaihtelua
arvosana 8,5
Hyvä idea, mutta liikaa toistoa tehtävissä
En pitänyt
Ihan ok
En osaa sanoa
OK

Mitä pidit ryhmätyöstä?
Hyvä tapa syventää johonkin aiheeseen
Aiheet mielenkiintoisia
Aiheet olisi voinut jotenkin rajata
Sen tekemisessä oppi paljon omasta aiheesta, mutta hyvin vähän muiden aiheista. Olisin mieluummin kuunnellut opettajan opetusta.
Neutraali Pitäähän jotain itsenäistä työtä kurssilla olla kun koetta ei ole. Ajankohta itselleni oli huono muiden kurssien deadlinejen takia.
Hyvä idea. Voisi pitää jonkin välitarkastuksen jotka tarkentavat/korjaavat asioita.
Työläs/raskas liian laaja aihe sattui. Silti mielenkiintoienen. Mielenkiitoista esitellä ”asiatuntijana” aihe, paitsi että aihe oli lähellä learning cafen aihetta
OK
OK
Jotkin aiheista vähän epäkiinnostavia
Arvosana 8
Olisi voinut enemmän tehdä yhdessä
OK
Hyvä
Ihan ok, Tosin mieluummin useampi pienempi tyhmätyö kuin yksi iso
Ihan hyvä. Itse tehdessä oppii hyvin.
Oma aihe tutuksi, muuta jäivät pimentoon
Ryhmätyökyvyt ja varsinkin niiden puute kävi selkeästi esille joidenkin kohdalla

Kerro vielä olisiko opetusmateriaalissa parannettavaa ja miten parantaisit opetusmateriaalia?
Ryhmätöitä on muutenkin, joka kurssilla enemmän kuin tarpeeksi. Opetusmateriaali oli kaikin puolin hyvä.
Oppimateriaali oli hyvä. Ei parannusehdotuksia.
Toimintamekanismeista tietoa lisää
Hyvä että materiaalissa oli paljon asiaa, koska niistä pääsee käsitykseen jos sattui olemaan pois tunnilta
En keksi
Lisää linkkejä materiaaliin
Viimeisen tunnin tietokannat mielenkiintoisia
Materiaaleja olisi voinut laittaa saataville ennen tunteja. Muuten materiaalit olivat hyviä
Mahdolliset ”lue täältä lisää” –linkit voisivat helpottaa luotettavan tiedon hakemista

Risuja, ruusuja tai muuta palautetta
Olen tyytyväinen kurssista. Mielenkiintoinen ja hyödyllinen. Opettajan opetustyyli oli loistava. Hyvät esimerkit ja todellisesta elämästä.
Opetus oli mukavan rentoa vaikka asiasisältöä oli paljon. Omat tarinat elävöittivät.
Kiitos mielenkiintoisesta kurssista!
Olen seurannut useampaakin kurssia joita pitää harjoitteleva opettaja ja tämä on ollut niistä kaikista paras
Kiitos oli hienoa!
Opetusmateriaali oli hyvää ja kurssin ilmapiiri oli hyvä. Sisältöön pystyi vaikuttamaan paljonkin opiskelijan mielenkiinnon mukaan.
Ei risuja tai ruusujakaan.
Kurssi kannattaa järjestää uudelleen
Mielenkiintoisten asioiden käsittelyyn mukava käyttää useampi tunti
Kannattaa jatkossakin pitää tällaisia kursseja
Olisi ollut mukava tutustua opiskeltavaan aiheeseen/materiaaliin etukäteen, saada luentomateriaalit heti luentojen jälkeen

Mukava kurssi


Opetukseen liittyvä keskustelu oppilaan kanssa löytyy täältä
Lisää palautetta kurssista löytyy täältä
31.3.2014 Opetuksen jälkimainingit

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti