3.4.2. Yhteiskehittelyn työpajat (YTO)

YTO sessioiden aikataulu ja toteutus
Aihe: Erilaiset oppijat

2.10.2013 Ensimmäinen sessio
Laiskat ja lahjakkaat. 
Petteri host

9.10.2013 Toinen sessio
Oppimishäiriöt
Heli host

30.11.2013
Eri kulttuurit
Nina host

6.11.2013
Eritavoin oppijat
Eeva host

20.11.2013
Maahanmuuttajat
Katja host
Katjan YTO sessio

9.12.2013
YTOn toteutuksesta sopiminen Salossa. Jokainen muokkaa oman osionsa ja Heli kokoaan YTOn Moodle alustalle.
Moodle alusta saatiin käyttöön 10.1.2014

24.2.2014 Erilaiset Oppijat verkokurssi aukeaa MOODLESSA

Ryhmä 1:n YTOsta poikinutta

Ohjeistus 28.2.2014


Kohta on viikko takana opiskelua Erilaiset oppijat-verkkoalustalla. Toivottavasti olet pystynyt opiskelemaan alueelta löytyvän materiaalin ja vielä on viikonloppukin aikaa tähän.
Ensi viikolla siirrymme verkkoalustalla keskustelemaan aiheesta. Keskustelut jakautuvat kahteen eri vaiheeseen, joista ensimmäinen alkaa maanantaina, joten varmistathan taas omaa aikatauluasi.
Ohje ensi viikolle:
Alkuviikolla 3.-5.3.2014 ma-ke:
- Keskustelualue aukeaa maanantaina 3.3.2014
- Aloita keskustelu keskustelualueelle aiheesta, joka puhutteli sinua kun perehdyit materiaaliin
- Aloita keskustelu viimeistään 5.3.2014 klo 20.00 mennessä! ( Tämä on tärkeää, sillä seuraavaksi alkavat toisten keskustelun aloitusten kommentointi, joten tästä ei voi myöhästyä)
Loppuviikolla 6.-9.3.2014 to-su:
- Kommentoi keskustelualueella vähintään kahta keskustelun aloitusta aikavälillä 6.-9.3 klo 20.00 mennessä.
- Yritetään, että jokainen keskustelun aloitus saisi kommentteja, joten huomioithan myös tämän pohtiessasi mitä keskustelua lähdet kommentoimaan.
Loppuviikolla käythän vielä jättämässä omaan aloitukseesi loppukommentit sekä muutoinkin kommentoit sinun keskusteluusi vastanneille.
Keskustelualueelta löytyy vielä hieman tarkempi ohje. Paina linkkiä "ajatuksia erilaisista oppijoista".

Terveisin Ryhmä1



YTOn jälkeen 12.3.2014

YTO-kurssin alustana päätimme käyttää Haaga-Helian Moodlea ja itse Moodlealustan käyttöönsaaminen oli melkoinen ongelma.  Suunnittelu kurssin etenemisestä tapahtui joulukuussa Turun ja Helsingin "puolivälissä" ja tuolloin päätimme että Heli toimi kurssin tekemisessä/siirtämisessä Moodleen. Helille alusta oli ennestään tuttu kun taas itselleni Moodle on vieras alusta. Mielestäni ryhmämme meteriaali oli hyvä, mutta odotin kuitenkin jännityksellä miten kurssi onnistuisi. Osittain jännitys johtui omasta ongelmastani moodlen kanssa. Ensinnäkään oma kirjautumiseni epäonnistui. Yritin kaikkea. Viikonlopun aikana Helpdesk oli tietysti kiinni. Samanaikaisesti sain valitettavasti tietää että isoäitini oli nukkunut pois ja kaikki "maalliset" murheet unohtuivat hetkeksi. Tänään sitten vihdoin pääsin katsomaan Moodlelalustaa ja luin kommentteja. Aivan mahtavaa palautetta oli tullut. Hommahan onnistui loistavasti ja keskustelua oli käyty aktiivisesti. Olin tietysti kiinnostunut itselleni läheisestä aiheesta esimerkiksi dysleksiasta.

Löysin Minna Forsmanin kommentin aiheesta: Ihminen häiriön takana:
Lähetin kyseisen kommentin myös perhemme dyslektikko lapselle koska mielestäni tämä pohdinta on loistava.

"Jo edesmennyt dysleksian tutkimuksen pioneeri, Jerry Lettvin on tutkinut ns. ääreisnäköä. Dyslektikko näkee paremmin näkökentän laidalla olevia asioita + kokonaisuuden. Tämä poikkeaa tavanomaisesta = katse kohdistuu keskelle ja esim. luettaessa yhteen sanaan. Von Karolyin mukaan dyslektikot suoriutuvat visuaalisen päättelyn tehtävistä nopeammin. Laboratories of Cognitive Neurosciencen tutkimukset (mm. Raschle) toteavat, että dyslektikolla on vaje hermoradoissa aivojen vasemmassa takaosassa ja vastaavasti kompensaatiota etulohkossa. Siitä, onko kompensaatio olemassa alkujaan vai syntynyt vajavuuden myötä, ei ole tietoa.

On paljon kirjoittelua siitä, että oppimusvaikeuksista kärsivät ovat lahjakkaita ja empaattisia. Muistetaan mainita Einstein, Tom Cruise, Jamie Oliver, Richard Branson... Visuaalisen lahjakkuuden kylkiäisenä voi tulla lukemisen (katseen kohdistamisen?) vaikeus, mutta monia muitakin. Opettaja ei riemastu huonosta käsialasta, puuttuvista kirjaimista tai heikosta ajanhallinnasta. 

Ehkä onkin vain kyse erilaisista, lahjakkaistakin yksilöistä. Tulevaisuudessa tarvitsemme monenlaisia osaajia ja ajattelijoita. Meidän tulee vain löytää ne keinot, joilla autamme dyslektikkoa raivaamaan oppimisen esteitä ja vahvistamme hänen parhaita puoliaan. Hyvä ja terve itsetunto tulee kaupan päälle."

Kiitos Minnalle upeasta kommentista.

Summarynä voisin sanoa että olen viime aikoina opetellut käyttämään ensin Optimaa ja sitten Moodlea. Moodle vaikuttaa mielstäni toimivammalta. Optima on todella kömpelö. En kuitenkaan voi sanoa olevani mestari kummankaan alustan käytössä. Moodlesta saa käyttäjät esiin helpommin ja eteneminen on ehkä hieman loogisempaa kuin Optimassa.
Toinen asia minkä haluan mainita loppupäätelmissä on todella konkreettinen hyöty omasta YTOstamme. Olen enemmän kuin iloinen asiasta että Merin dysleksia selvisi ja alku asialle oli tuo Petterin löytämä testi. Homma selvisi 10 vuotta "liian" myöhään, mutta parempi myöhään kun ei milloinkaan. Nyt hän on hyvin ylpeä ja itsevarma tuleva opettaja joka saa pitää tenttikirjoja 2 viikkoa muita pidempään dysleksiasta johtuen. Kuten jo aiemminkin sanoin. Tämä oli superiso juttu meille ja Merille ja YTO tehtävälle ISOISO kiitos siitä!

Linkki ajatuksiin jotka poikivat YTOsta osaaminen ja kriittinen ajattelu
Linkki ajatuksiin YTOn osiosta Yhden sivun menetelmä (osaaminen ja kriittinen ajattelu)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti