Säädöstehtävä
Kyseinen tehtävä tuli liittää omaan työhön. Koska minulla ei
opetuspositiota ole, ajattelin ottaa katsantokannaksi mahdollisen tulevaisuuden
työpaikkani ja opetusharjoittelupaikkaani. Oletan tulevaisuudessa löytävän
itseni ammattikorkeakoulusta tai vastaavasta aikuisoppilaitoksesta opettamasta
joko farmakologiaa, biokemiaa tai solu- ja molekyylibiologiaa.
Koulutustaso Suomessa
Suomalaisen koulusysteemin rakenne ja arvot lienee muokkautuneet ajan
kuluessa. Suomi on historiallisesti ollut yksi lukutaidon edelläkävijämaista ja
suomi on edelleen lukutaidossa yksi maailman parhaita valtioita, esimerkiksi vuonna
2011 sija oli 3 (www.oph.fi). Kuitenkin luonnontieteiden ja matematiikan
osaaminen on heikentynyt ja ikäluokkien väliset erot osaamisessa suurentuneet.
Vuodesta 2003 vuoteen 2013 15-vuotiaiden suomalaisnuorten osaaminen kaikilla
testattavilla osa-alueilla oli heikentynyt. Testin osa-alueet olivat
matematiikka, luonnontieteet ja lukutaito (www.okm.fi/
tietopalvelut). Entäpä me aikuiset, kuinka pärjäämme kansainvälisessä
vertailussa osaamisemme suhteen? (www.okm.fi/
PIAAC study). Aikuisia 16-65 vuotiaita suomalaisia testattiin kolmella
osa-alueella: Lukutaito, numerotaito ja tietotekniikkaa soveltava
ongelmanratkaisutaito. Huomionarvoista on että perustaidoiltaan huonoja
aikuisia Suomessa on paljon. Verrattuna muihin OECD maihin 20-40 vuotiaat
suomalaiset olivat kyseisissä kolmessa taidossa OECD maita korkeammalla
tasolla, kuitenkin vanhemmissa ja
nuoremmissa ikäluokissa perustaidot ovat suhteessa heikkoja. Alle 25-vuotiaiden
lukutaidon taso on laskenut. Poikien ja tyttöjen tasa-arvoistaminen aina varhaiskasvatuksesta
lähtien on tavoitteena. (Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisu: Koulutus ja
tutkimus vuosina 2011-2016).
Laki
Mielestäni suomalaiseen koulutusjärjestelmään liittyvä laki on hyvä ja
yleissivistävää tuntea. Tämän vuoksi referoin osittain suoraan minua
kiinnostavat ja minulle tärkeät lait, säädökset ja asetukset.
Perusopetuslain (21.8.1998/624) mukaan opetuksen tavoitteena on tukea
oppilaiden kasvua ihmisyyteen ja eettisesti vastuukykyiseen yhteiskunnan
jäsenyyteen sekä antaa heille elämässä tarpeellisia tietoja ja taitoja. Perusopetus
kestää 9 vuotta. Esiopetus ja lisäopetus kestävät vuoden. Tämän jälkeen
opiskelija voi halutessaan siirtyä joko lukio-opetukseen tai ammatilliseen
opetukseen.
Mitä lait lukiokoulutuksesta ja
ammatillisesta koulutuksesta tarkoittavat? Lukiolaki (21.8.1998/629)
määrittelee lukiokoulutuksen yleissivistäväksi koulutukseksi nuorille ja
aikuisille joka perustuu perusopetuksen oppimäärään. Ammatillisessa
peruskoulutuksessa suoritettavat tutkinnot ovat ammatillisia perustutkintoja
joiden tavoitteena on antaa opiskelijalle ammattitaidon saavuttamiseksi
tarpeellisia tietoja ja taitoja sekä valmiuksia itsenäiseen ammatin
harjoittamiseen (21.8.1998/630).
Miten laki ammatillisesta
aikuiskoulutuksesta eroaa ammatillisen peruskoulutuksen laista? Laki
ammatillisesta aikuiskoulutuksesta (21.8.1998/631) määrittelee
aikuiskoulutuksen tarkoituksen: Ylläpitää ja kohottaa aikuisväestön
ammatillista osaamista sekä tukea elinikäistä oppimista. Lain tarkoituksena on
myös edistää tutkintojen tai niiden osien suorittamista. Ammatillinen
aikuiskoulutus pyrkii täydentämään työelämän tarpeita. Erilliset lait koskevat
ammattikorkeakoulu- (351/2003) ja yliopistokoulutusta (645/1997).
Itse yliopistokoulutuksen saaneena haluan myös tietää mitä yliopistolaki (645/1997) sanoo koulutuksesta?
Yliopistojen tehtävänä on edistää vapaata tutkimusta sekä taiteellista
ja tieteellistä sivistystä, antaa tutkimukseen perustuvaa ylintä opetusta sekä
kasvattaa opiskelijoita palvelemaan isänmaata ja yhteiskuntaa. Yliopistoilla on
oikeus järjestää täydennyskoulutusta ja avointa yliopisto-opetusta.
Yliopistossa voi suorittaa alempia ja ylempiä korkeakoulututkintoja sekä
tieteellisiä, taiteellisia ja ammatillisia jatkotutkintoja.
Ammattikorkeakoululaki on
säädetty vuonna 2003. Ammattikorkeakoululakia
on lain uutuuden vuoksi muokattu melko paljon. Ammattikorkeakoulussa
suoritettavia tutkintoja ovat ammattikorkeakoulututkinnot ja ylemmät
ammattikorkeakoulututkinnot. Ammattikorkeakoulututkinnot ovat
ammattikorkeakoulun perustutkintoja (4.7.2013/546). Tutkintonimikkeet on
määritelty laissa.
Ammattikorkeakoulujen tutkintojen rakenne on minulle
ollut vieras. Tässä suora kopio laista (4.7.2013/546 §4)
Ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin kuuluu:
1) perus- ja ammattiopintoja
2) vapaasti valittavia opintoja
3) ammattitaitoa edistävää harjoittelua
4) opinnäytetyö
Ylempään ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin kuuluu:
1) syventäviä ammattiopintoja
2) vapaasti valittavia opintoja
3) opinnäytetyö
Opettajan tutkintoa suorittavana tämä on minulle tarpeellinen tieto
Ammatillisiin opettajankoulutusopintoihin kuuluu:
1) kasvatustieteellisiä perusopintoja
2) ammattipedagogisia opintoja
3) opetusharjoittelua
4) muita opintoja
Tutkintojen laajuudet on määritelty §5 (16.6.2004/497),
suora kopio laista:
Opintojen mitoituksen peruste on opintopiste. Opintojaksot pisteytetään
niiden edellyttämän työmäärän mukaan. Yhden lukuvuoden opintojen suorittamiseen
keskimäärin vaadittava 1 600 tunnin työpanos vastaa 60 opintopistettä. Ammattikorkeakoulututkintoon
johtavien opintojen laajuus on 180, 210 tai 240 opintopistettä. Erityisestä
syystä opetusministeriö voi vahvistaa opintojen laajuuden 240 opintopistettä
laajemmaksikin. Ylempään ammattikorkeakoulututkintoon johtavien opintojen
laajuus on 60 tai 90 opintopistettä. (16.6.2005/423).
Entäpä miten
ammattikorkeakoululaki (351/2003) eroaa yliopistolaista? Ammattikorkeakoulut
ovat osa korkeakoulujärjestelmää. Ammattikorkeakoulut antavat ja kehittävät
aikuiskoulutusta työelämäosaamisen ylläpitämiseksi ja vahvistamiseksi.
Ammattikorkeakoulut kohdistavat opetustaan siis enemmän työelämän suuntaan kuin
yliopistot joissa on oikeus vapaaseen tieteeseen ja taiteeseen. Tämä onkin
itseni kannalta tällä hetkellä tärkeä asia: Ammattikorkeakoulu voi antaa
ammatillista opettajankoulutusta.
Opettajien kelpoisuusvaatimukset
Kiinnostus
luokanopettajan kelpoisuusvaatimuksista liittyy perheemme tyttären
opettajaopintoihin. Hän suorittaa ala-asteen luokanopettajan pätevyyttä
Göteborgin yliopistossa. Saako hän siis
toimia luokanopettajan Suomessa? Luokanopettajan pätevyys joka on
suoritettu muussa pohjoismaassa riittää luokanopettajan pätevyydeksi myös
Suomessa (4§ 3.11.2005/865).
Perusasteen aineenopettajan
kelpoisuuteen vaaditaan ylempi korkeakoulututkinto, 60 opintopisteen laajuiset
aineenopettajan koulutukseen kuuluvat opetettavan aineen opinnot, jotka
ovat oppiaineen tai siihen rinnastettavan kokonaisuuden perusopinnot ja
aineopinnot ja vähintään 60 opintopisteen tai vähintään 35 opintoviikon
laajuiset opettajan pedagogiset opinnot (5§ 3.11.2005/865). Olenko
nyt ymmärtänyt oikein? Koska minulla on 40 opintoviikon perus ja
aineopinnot kemiasta, voisin pedagogisten opintojen jälkeen periaatteessa
toimia kemian aineenopettajana yläasteella? Lukion aineenopettajan pätevyyteen
vaaditaan 120 opintopisteen suuruiset yhden (opetettavan) aineen perus- aine-
ja syventävät opinnot.
Mitä ammatillisen opettajan kelpoisuuteen vaaditaan?
Opetustehtävän kannalta soveltuva korkeakoulututkinto, 60 opintopisteet
pedagogiset opinnot sekä vähintään kolmen vuoden pituinen käytännön työkokemus
opetustehtävän sisältöä vastaavissa tehtävissä (13§ 16.12.2010/1168
14.12.1998/986). Saan siis tällä perusteella opettaa esimerkiksi farmakologiaa,
mutta myös olettaakseni biokemiaa.
Opetussuunnitelmatyö
ammattikorkeakoulussa (yleistä)
Itselleni
opetussuunnitelma ja opetussuunnitelmatyö ovat vieraita käsitteitä. Kysymys
kuuluukin: Mitä opetussuunnitelmatyö on? Opetussuunnitelman
avulla suunnitellaan AMK:n pedagogista johtamista. Vuosina 2004-2005 ammattikorkeakouluissa
suoritettiin opistopisteuudistus eli ETCS uudistus. Tämän myötä
ammattikorkeakoulujen uudistuksessa törmättiin ongelmiin ammattikorkeakoulujen pedagogisiin
ja koulutusohjelmien välisiin eroihin. Taustalla vaikuttivat edelleen
keskiasteen ammatillisen koulutuksen oppiainejaot ja pirstaleiset rakenteet.
Ammattikorkeakoulujen opintojen rakenne hahmottui vähitellen ja ammattikorkeakoulujen
verkostoituminen osoittautui tärkeäksi opintojen yhtenäisyyden ja
verrattavuuden vuoksi. Toimivien koulutusohjelmien rakentaminen perustettiin
alussa työelämäperustaisiksi integroiviksi kokonaisuuksiksi. Perusteena
ammattikorkeakoulujen opetussuunnitelmien kehittämiselle on ollut myös
eurooppalainen koulutusjärjestelmä ja integraatio siihen. Kantavana ajatuksena
opetussuunnitelmatyössä on elin-ikäinen oppiminen ja tähän on OPSin
kehityksessä kiinnitetty huomiota. Jotta AMK järjestelmä olisi osa
eurooppalaista korkeakoulualuetta, on erityistä huomiota kiinnitetty seuraaviin
päämääriin/tavoitteisiin:
1)
Maailman
paras laatutaso koulutuksessa
2)
Euroopan
nousu opiskelijoiden ja tutkijoiden ykköskohteeksi
3)
Liikkuvuuden
mahdollistamine EU:n sisällä
4)
Tutkintojen
vertailtavuuden parantaminen
5)
Kansainvälisen
yhteistyön ja verkostoitumisen vahvistaminen
6)
Elinikäinen
oppiminen
Tälläkin hetkellä kehitetään laadunvarmistus-systeemiä sekä
tutkintorakenteiden yhdenmukaistamismenetelmää siten että opiskelijan työmäärä
oppimistulokset ja osaaminen vastaisi Euroopan Komission asettamaa suunnitelmaa
yhtenäisestä kahden syklin mallista. Kahden syklin mallissa ammattikorkeakoulut
mahdollistavat alemman korkeakoulututkinnon, sekä ylemmän korkeakoulututkinnon.
Ammattikorkeakoulupohjalta on mahdollisuus edetä aina tohtorintutkintoon
saakka. Aikuiskoulutus on laajentuva osa AMK koulutusta. Johtuen erityisesti
aikuisopiskelijoiden laajasta tietopohjasta opettajan rooli on muotoutunut
enemmän ohjaajaksi kuin opettajaksi. Pedagogisen osaamisen kannalta
opettajakohtaisesta pedagogiikasta on siirrytty oppimisprosessiperustaiseen
pedagogiikkaan sekä sisäiseen yrittäjyyteen ja tulosvastuuseen.
Ammattikorkeakoulujen toimiluvat uudistettiin vuoden 2014 alussa ja tavoitteena
on mm. kehittää alueellista osaamista ja työelämäyhteyksiä. Aikuiskoulutus on
noussut yhdeksi tärkeäksi osaksi ammattikorkeakoulujen opetussuunnitelmatyötä. (Auvinen
et al. 2007; Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisu: Koulutus ja tutkimus
vuosina 2011-2016).
Turun ammattikorkeakoulun
perustutkinnon opetussuunnitelmat vuosille 2014-2018
Turun AMK:n
opetussuunnitelma sisältää ohjeen opetussuunnitelmien laatimiselle. Opetussuunnitelmatyötä
ohjaavat AMK-laki, AMK-asetus ja Turun AMK:n tutkintosääntö. OPSien
rakentuminen perustuu tutkintojen ammatillisten osaamistavoitteiden ja yleisten
työelämävalmiuksien eli metakompetenssien kuvaukseen. Turun ammattikorkeakoulun
pedagoginen lähestymistapa on edellä määritelty innovaatiopedagogiikka. Innovaatiopedagogiikka
näkyy opetussuunnitelmissa, kuvauksissa ja opintojaksoilla mm. menetelmissä ja
arvioinnissa (innovaatiokompetenssit). Käytännön tasolla
innovaatiopedagogiikalla tarkoitetaan lähestymistapaa oppimiseen ja opetukseen
työelämälähtöisestä ja tutkimus- ja kehittämisosaamista painottavasta
näkökulmasta.
Opetussuunnitelman
muodostavat koulutusohjelmakuvaus, osaamistavoitteet, osaamiskartta ja
lukusuunnitelma. Turun AMK:ssa uusien modulien ja uuden OPSin suunnittelu on
ollut käynnissä vuodesta 2011 lähtien. Tämän kehitysprosessin esittelen
myöhemmin.
Turun
AMK:ssa osaamistavoitteet ja niiden arviointi kuvataan SoleOPSissa sekä
tutkinto- moduuli- että opintojaksotasolla. Osaamistavoitteet kuvaavat sen,
mikä opiskelijan on mahdollista saavuttaa eri moduulien ja opintojaksojen
suorittamisen jälkeen. Innovaatiopedagogiikan tavoitteena on tuottaa
innovaatiokompetensseja. Innovaatiokompetenssit jaetaan yksilötason,
yhteisötason ja verkostotason kompetensseihin. Kun innovaatiokompetenssien
mukainen osaaminen on saavutettu, kykenevät valmistuneet osallistumaan työelämän
innovaatioprosesseihin.
Moduulit
perustuvat osaamistavoitteisiin. Moduuli muodostetaan huomioiden työelämän tarpeet,
elinkeinorakenne alueella ja elinkeinorakenteen aiheuttama työvoiman kysyntä.
Moduuli on osaamiskokonaisuus tai osaamisalue joka on opintojaksoa laajempi. Moduulit
voivat olla monialaisia.
Opetussuunnitelma
Turun AMK:ssa rakentuu seuraavasti:
1)
Kuvaus
tutkinnosta ja opiskelusta. Opinnoissa kehittyvä osaaminen ja opiskelun
toteuttaminen.
2)
Lukusuunnitelma
kuvailee moduulit ja opintojaksot siten että ne ovat loogisessa järjestylksessä
ja opintojen kuormittavuus on tasainen (60 op/vuosi)
3)
Osaamiskartta
kuvailee miten osaaminen rakentuu tutkinnon edetessä
4)
Opintojaksot
ovat opetussuunnitelman perusyksikköjä joiden laajuus on pääsääntöisesti 5 op.
Perustutkintovaatimusten
lisäksi opetukseen kuuluu vapaasti valittavia opintoja. Turun AMK:ssa toimii
myös avoin ammattikorkeakoulu.
Turun AMK:n tutkintosääntö ja
CDIO
Turun
ammattikorkeakoulun tutkintosääntöä ohjaavat ammattikorkeakoululaki (351/2003),
asetus ammattikorkeakoulujen yhteishakujärjestelmästä (1191/1998), Turun
ammattikorkeakoulun johtosääntö, toimintasääntö, strategia ja Turun AMK:n ja
opetusministeriön välinen tavoitesopimus. Seuraavassa referoin Turun
ammattikorkeakoulun tutkintosääntöä (voimaantulo 1.3.2010).
Ensimmäisessä luvussa keskitytään
ammattikorkeakouluopetuksen järjestämiseen.
Opetussuunnitelmat ja opintojaksojen toteutussuunnitelmat julkaistaan
vain sähköisesti käyttämällä SoleOPS järjestelmää. Kokopäiväopiskelijan on
mahdollista suorittaa vähintään 60 opintopistettä vuodessa. Turun
ammattikorkeakoulussa on pyritty/pyritään siirtymään moduulirakenteeseen
opiskelijoiden valinnaisuuksien lisäämiseksi sekä helpottamaan kurssien
läpäisyä. Yksi moduuli on suuruudeltaan 15 opintopistettä. Opintojakson vähimmäislaajuus
on 5 opintopistettä ja osa perusopinnoista on yhteisiä kaikille
koulutusohjelmille. Vapaasti valittavia opintoja pyritään lisäämään sekä
suoritusmahdollisuuksia pyritään laajentamaan myös yliopiston
koulutustarjontaan. Ammattitaitoa edistävää harjoittelua vois sisältyä
opintoihin 30-120 opintopistettä. Opinnäytetyön suuruus on 20 opintopistettä ja
ylemmän ammattikorkeakoulututkinoon suuruus on 30 opintopistettä. Arviointi
suoritetaan asteikolla 1-5, 5= kiitettävä, 4=hyvä, 3=hyvä, 2=tyydyttävä, 1=tyydyttävä
ja 0=hylätty. Avoimen korkeakoulun opinnoissa arviointi on sama kuin
ammattikorkeakoulututkintoon johtavissa opinnoissa. Avoimesta korkeakoulusta
opiskelija saa todistuksen tai opintosuorituksen.
Opiskelijalla on oikeus saada
opinto-ohjausta koko opiskelunsa ajan. Henkilökohtainen opiskelusuunnitelma
(HOPS) on opintojen suunnittelun, ammatillisen kasvun ja ohjauksen väline.
Mikäli opiskelija on suorittanut aiemmin opintoja muussa kotimaisessa tai
ulkomaisessa oppilaitoksessa on opiskelijalla mahdollisuus AMK:n päätöksen
mukaisesti lukea hyväkseen ja korvata tutkintoon kuuluvia opintoja (AHOT eli
aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen). Kurinpidosta
on säädetty ammattikorkeakoululaissa (351/2003 §28). Turun AMK noudattaa tutkimuseettisen
neuvottelukunnan ohjeistusta ”Hyvästä tieteellisestä käytännöstä ja sen
loukkausten käsittelemisestä”.
Turun AMK:n yksi keskeinen
opetukseen liittyvä termi on innovaatiopedagogiikka. Innovaatiopedagogiikan mukainen opetus
mahdollistaa yrittäjyyden, palvelutoiminnan, kansainvälisyyden ja tutkimus- ja
kehitystyön kytkemisen monialaiseen opetukseen. Innovaatiopedagogiikka yhdistää
siis oppimisen, uuden tiedon tuottamisen sekä soveltamisen (Turun AMK,
perustutkinnon opetussuunnitelman 2014-2018) CDIO periaatteet otettiin alun
perin käyttöön vuonna 2004. CDIO on lyhenne sanoista Conceive, Design,
Implement, Operate eli suomeksi puhutaan määrittelystä, suunnittelusta,
toteutuksesta ja ylläpidosta. CDIO sisältää 12 periaatetta jotka käsittelevät
koulutusohjelman filosofiaa (periaate 1), opetussuunnitelmatyötä (periaatteet
2, 3 ja4), suunnittele, toteuta, testaa – projekteja (periaatteet 5 ja
6)opetus- ja oppimismenetelmiä, opetushenkilöstön kehittämistä (periaatteet 9
ja 10) sekä arviointia (periaatteet 11 ja 12). Tarkemmin määriteltynä Periaate
1 käsittelee (tässä tapauksessa) insinööriopintojen viitekehystä: Määritellä,
suunnitella, toteuttaa ka ylläpitää on malli koko tuotteen elinkaarelle. Periaate 2 määrittelee oppimistavoitteet
henkilökohtaisten ja sosiaalisten sekä tuote- ja järjestelmäkehityksen
osaamisen suhteen. Periaate 3 eli integroitu opetussuunnitelma rakentuu
toisiaan tukevista oppiaineista ja siinä integroituvat henkilökohtaisen,
sosiaaliset sekä tuote- ja järjestelmäsuunnittelun taidot. Periaate 4 sisältää
johdannon insinööriopintoihin joka esittelee henkilökohtaiset ja sosiaaliset
taidot sekä työelämälähtöisen viitekehyksen tuote- ja järjestelmäsuunnitteluun.
Periaate 5 sisältää vähintään kaksi suunnittele, toteuta ja testaa –projektia.
CDIO-oppimisympäristöt tukevat ja innostavat käytännöllistä taitojen oppimista
periaatteessa 6. Periaate 7 käsittelee
integroitua oppimista joka johtaa henkilökohtaisten, sosiaalisten ja tuote- ja
järjestelmäsuunnittelun taitojen omaksumiseen. Periaate 8 kuvailee aktiivisia
ja kokemuksellisia opetus- ja oppimismenetelmiä. Periaate 8 keskittyy
opettajien CDIO-taitojen kehittämiseen ja periaate 10 opettajien opetustaitojen
kehittämiseen. Periraate 11 keskitytään oppimisen arviointiin ja periaatteessa
12 keskitytään koulutusohjelman arvioimiseen. (Turun AMK:n tutkintosääntö ja
CDIO-periaatteet 2.0)
Turun ammattikorkeakoulun perustutkinnon
opetussuunnitelmatyö – insinöörikoulutus
Katsaus käytännön työhön
Turun AMK:n opetussuunnitelmatyö
on alkanut aktiivisesti Tekniikan yhteistyöryhmän sisäisesti vuonna 2011
periaatteella: Hyvin tehty OPS on hyvä informaation lähde kaikille. Tavoitteena
on insinöörikoulutuksen monipuolisuus ja monialainen osaaminen, jotta tulevat
insinöörit pärjäisivät kansainvälisessä kehityksessä. Tulevaisuuden insinööri
on käytännönläheinen ja itsenäinen.
Hyvän OPSin
tulisi määritellä/keskittyä seuraaviin asioihin:
1)
Osaamistarpeet
2)
Kompetenssialueet
3)
osaamisalueiden
keskinäiset suhteet
4)
Pedagoginen
johtajuus
5)
Työssä oppiminen
6)
Läpäisysysteemin
parantaminen
7)
Kestävän
kehityksen osaamistarpeet
Kun OPS
projektia aloitettiin, tehtiin ensin nykytila-analyysi ja kartoitettiin osaamistarpeet
perustuen vuosien 2007-2011 opetussuunnitelmaan ja käsitykseen siitä millainen
tulevaisuuden insinöörin pitäisi olla. Tuolloin läpi käytiin myös muiden ammattikorkeakoulujen
opetussuunnitelmia ja Turun ammattikorkeakoulun insinöörikoulutuksen
mahdollisia puutteita ja ongelmia.
Päädyttiin
seuraavaan: Turun AMKn insinöörikoulutukseen tulee lisätä yrittäjyyttä,
kansainvälisyyttä ja tutkimusta ja tutkimuksen mahdollistamista. Yhdeksi
tavoitteeksi asetettiin tutkimuksen ja kehityksen aktiivinen lisääminen. Opettajuuden
muuttumisen tavoitteena on opettajuuden autonomiasta luopuminen ja siten myös
opettajan keskittyminen tulevaisuuden insinöörin relevanttiin osaamiseen.
Vanhan OPSin
perusteella kehitystyössä ensin mietittiin uudenOPS mallin luomista.
Vaihtoehdot uuden mallin luomiseksi olivat:
1)
Juonne/projektimalli
2)
Syvenevä
blokki –malli
3)
Rakenteellinen
ratkaisu
4)
Jaksomalli
5)
Moduulimalli
Vuonna 2011
kesäkuussa bioalojen kehittämispalaveriin osallistui tulevien ryhmien edustajia.
Muodostettiin kolme ryhmää joista jokainen mietti kysymyksiä ryhmän sisäisesti.
Asiat purettiin ryhmien johtajien palavereissa. Ensimmäisessä ryhmäpalaverissa
kysymys oli: Mitä on perusosaaminen? Puoli vuotta ensimmäisen ryhmäpalaverin
jälkeen päästiin määrittelemään OPSin tarkeitä osa-alueita:
1) Kompetenssit (yleiset)
a. projektiosaaminen
b. prosessiosaaminen
c. vuorovaikutustaidot
d. laatuosaaminen
e. soveltava luonnontieteiden osaaminen
f. yrittäjyysosaaminen
2) Tavoitteet ja reunaehdot
a. mukailtiin Åbo Akademin kemiantekniikan OPS rakennetta
b. käyttöön moduulimalli
c. moduulin laajuus 15 op
Pakollisten
opintojen moduulimallin kehitys oli pitkä prosessi. Innovaatiopedagogiikka
määriteltiin ja innovaatiokompetenssit korvasivat ns. yleiset kompetenssit.
Englannin kielen asemaa pohdittiin ja koko AMK:n OPS termistöä päätettiin
yhtenäistää. Ydinosaamispolkujen muodostumista hahmoteltiin ja rakenteiden
yhtenäistyttyä ryhmien välillä saatiin aikaiseksi kokonaisvaltainen perusmoduulimalli.
Tämän jälkeen suunnittelu siirtyi syventävien kurssien prosessoimiseen.
Tässä muutamia
tärkeitä kohtia kehitysprosessista ja tulevasta tuotano- ja kehitysinsinöörien
OPSista:
·
OPS toteuttaa
CDIO-periaatteita ja perustuu innovaatiopedagogiikkaan
· Pakolliset perusopinnot 85 op
·
Ammatillinen kasvu: 5 op. kokonaisuus muodostuu
5 eri opintojaksoosta
·
Kielet: perustuu asetukseen 16.6.2004/497
Kielitaito
saavutetaan tutkintoon sisältyvissä opinnoissa tai muulla tavalla
Ohje:
”Jos suomen kielen ja viestinnän sekä
englanninkielen opetusta ei ole integroitu osaksi ammatillisia opintoja,
voidaan käyttää yhteisiä opintojaksokoodeja. On huomattavaa, että sekä suomen,
että englannin kielen arvosanojen on näyttävä tutkintotodistuksessa erikseen.”
Suomen kieli ja
viestintä 3 op
·
Kansainvälistyminen: 15 op:n kansainvälistymistä
tukevat opinnot, joiden tulee näkyä lukusuunnitelmassa
·
Osaamiskartta
·
Vapaasti
valittavat opinnot
Kaksi tarjontaväylää
opetussuunnitelmissa:
Toisten hakukohteiden
OPSien opintoja
Kielikoulutuskeskus,
kv-yksikkö
Perusmoduulien 2 opintopolku. kuva alla: Kaksi opintopolkua (vasemmalla) vaihdettu yhteiseksi kahden moduulin aluksi (oikealla) M=moduuli, M1K= moduuli 1 kehitysinsinööri, M1T= moduuli 1 tuotantoinsinööri jne.
Alla kaavio perusopintojen kytkeytymisestä moduulien sisältöihin:
Mallien
kehitys vei paljon aikaa ja erityisesti kielten asemaa hahmoteltiin pitkään.
Kehitystyössä opintopisteiden ja opintojen ajoituksesta päädyttiin lopulta
seuraavaan malliin joka valmistui 30.11.2013. Tässä kuvassa näkyy sekä
opintojen laajuus ja ajoitus.
Päätelmät tehtävästä
Tehtävä oli minulle hyödyllinen johtuen mm termistön vieraudesta ja
monimuotoisuudesta. Laki on tulevan opettajan hyvä osata. Opetussuunnitelmatyö
vaikutti minusta jatkuvalta ja muuttuvalta prosessilta ja koska pääsin
kurkistamaan Turun AMK:n insinöörikulutuksen OPS työskentelyä, ymmärsin
prosessien pituuden ja vaivalloisuuden. Tekijänoikeusasiasta haluaisin kommentoida
sen verran että katson tuntevani tekijänoikeudet kohtuullisen hyvin johtuen
tieteellisestä urastani jossa tekijänoikeusasiat ovat läsnä päivittäin.
Suomalaisten osaamisen taso on huolestuttavasti laskenut ja
epätasa-arvoisuus on mielestäni alkanut näkyä osaamisessa ja opiskelussa
entistä selkeämmin. Tässä perustan tämän niin Opetus- ja kulttuuriministeriön
julkaisuun: Koulutus ja tutkimus vuosina 2011-2016, kuin televisiohaastatteluun
kalliista valmennuskursseista yliopistoon pääsemiseksi. Olen huolestunut
kehityksestä joka tietyllä tavalla alkaa muistuttaa Yhdysvaltojen tilannetta.
Yhdysvalloissa koulutus maksaa ja totuus on että varakkaiden vanhempien lapset
saavat paremman koulutuksen kuin varattomien vanhempien lapset ellei lapsi ole huippulahjakas
stipendiaatti. Ollaanko suomessakin menossa siihen suuntaan että varakkaiden
lapsilla on paremmat koulutusmahdollisuudet ja myös harrastusmahdollisuudet. Mielestäni tämä on alkanut olla
kehitys.
Aikuiskoulutukseen panostaminen on selkeästi lisääntynyt. Ajatus elinikäisestä oppimisesta ja kuulostaa hyvältä ja perinteinen ura/työkehitys on enää muisto. Vaikuttaa siltä että muutoksia aina esiopetuksesta saakka ollaan tehty viimevuosina muutoksia keskittyen ohjaavuuteen enemmän kuin perinteiseen opettajuuteen. Tämäkin on hyvä asia kunhan ei unohdeta voimakkaiden auktoriteettien vaikutusta. Oppimista perinteisen koululaitoksen ympärillä tapahtuu myös harrastuksissa joiden merkitys nykymaailmassa on lisääntynyt. Olen itse yllättynyt valmentajien auktoriteetista ja ryhmäpaineesta jollainen esimerkiksi yhdellä tyttärellämme on tällä hetkellä. Valmentaja ilmoitti lähdöstään toisella paikkakunnalle. Tyttäreni, 12 vuotta, itki ankarimman valmentajan lähtöä kaksi iltaa. Tuolloin tajusin että auktoriteetti antaa myös turvallisuudentunteen. Asiat toki lähtevät kotoa, mutta meidän tarvitsee vanhempina myös tukea koulu- ja "harrastus"laitosta.
Aikuiskoulutukseen panostaminen on selkeästi lisääntynyt. Ajatus elinikäisestä oppimisesta ja kuulostaa hyvältä ja perinteinen ura/työkehitys on enää muisto. Vaikuttaa siltä että muutoksia aina esiopetuksesta saakka ollaan tehty viimevuosina muutoksia keskittyen ohjaavuuteen enemmän kuin perinteiseen opettajuuteen. Tämäkin on hyvä asia kunhan ei unohdeta voimakkaiden auktoriteettien vaikutusta. Oppimista perinteisen koululaitoksen ympärillä tapahtuu myös harrastuksissa joiden merkitys nykymaailmassa on lisääntynyt. Olen itse yllättynyt valmentajien auktoriteetista ja ryhmäpaineesta jollainen esimerkiksi yhdellä tyttärellämme on tällä hetkellä. Valmentaja ilmoitti lähdöstään toisella paikkakunnalle. Tyttäreni, 12 vuotta, itki ankarimman valmentajan lähtöä kaksi iltaa. Tuolloin tajusin että auktoriteetti antaa myös turvallisuudentunteen. Asiat toki lähtevät kotoa, mutta meidän tarvitsee vanhempina myös tukea koulu- ja "harrastus"laitosta.
Lähteet:
Auvinen P, Hirvonen K, Dal Maso R, Kallberg K,
Putkuri P: 2007, Opetussuunnitelma Ammattikorkeakoulussa, Pohjois-Karjalan
ammattikorkeakoulu.
Turun ammattikorkeakoulun tutkintosääntö 1.3.2010
CDIO-periaatteet 2.0, Suomenkielinen käännös
29.8.2012.
Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisu: Koulutus ja tutkimus vuosina 2011-2016
Turun AMK, perustutkinnon opetussuunnitelma 2014-2018
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti