keskiviikko 8. tammikuuta 2014

Opetusharjoittelu Turun AMK:ssa

Aikaa on taas kulunut ja lomat on lomailtu. Arki valkeni varsin kiireisissä merkeissä. Töitä ja opetusharjoittelua sekä pari matkaa odotettavissa. Tänään oli ensimmäisen opetussession vuoro ja melkoinen matka on jo takana erilaisten käyttäjätunnusten (=vaikeuksien) ja opetusalustana käytettävän Optiman käytön opettelun kanssa. Tämä opetusprojekti alkoi lokakuussa ja nyt ollaan sitten ihan oikeasti hommissa. Kurssi on 3 op ja aiheena Farmakologia ja Toksikologia. Kurssin suunnitelu kuuluu siis myös kurssiin. Pääosa opiskelijoista oli biotekniikka tai elintarviketekniikan opiskelijoita mutta myös toimintaterapian opiskelija ja avoimen AMK:n opiskelija oli eksynyt matkaan mukaan.

Opintojaksoa suunnitellessa suurin murheeni oli miten saan kurssista mielenkiintoisen INSINÖÖRILLE?
Päädyin ratkaisuun, joka antaa opiskelijalle vapauden valita.
Kurssin esittelyteksti oli seuraavanlainen

Sekä farmakologian, että toksikologian alojen osaamistarve lisääntyy koko ajan johtuen erilaisten lääkeaineiden, kemiallisten yhdisteiden ja bioteknologisten tuotteiden laajenevasta käytöstä.
Tämän opintojakson tavoitteena on tutustuttaa opiskelija monipuolisesti farmakologian ja toksikologian perusteisiin. Opintojaksolla pyritään huomioimaan opiskelijoiden tausta ja mielenkiinnon kohteet; opiskelijalla on mahdollisuus vaikuttaa opetuksen etenemiseen ja aiheiden valintaan. Farmakologian ja toksikologian osuudet jakautuvat tasaisesti.
Opintojakson lopussa opiskelija tietää lääkeaineiden kulkeutumisreitit elimistössä, lääkekehityksen perusteet ja esimerkkejä yleisimmistä lääkeaineryhmistä. Lisäksi opiskelija on perehtynyt toksisten aineiden kulkeutumiseen niin elimistössä kuin ympäristössäkin.

Opintojaksolla käsitellään yleistä farmakologiaa ja johdatetaan opiskelija ajattelemaan farmakologiaa ja toksikologiaa laaja-alaisesti ja monipuolisesti niin kliinisen näkökannan kuin teollisuuden prosessienkin kannalta. Farmakologian ja toksikologian tutkimus sekä tutkimusmenetelmät tulevat opiskelijalle tutuiksi lääkekehityksen näkökulmaa unohtamatta. Esimerkkinä käytetään yleisimpien lääkeaineryhmien lääkkeitä. Toksikologia perehdyttää opiskelijan toksisten aineiden kulkeutumiseen elimistössä ja ympäristössä. Toksikologian osuudessa pureudutaan myös elintarviketoksikologiaan.

Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena sekä ryhmissä opiskellen. Opintojakson kuluessa tehdään pienimuotoinen tutkielma joko opettajan antamasta, tai opiskelijan valitsemasta farmakologian ja/tai toksikologian alan aiheesta.

Toivottavasti pystyn vastaamaan opiskelijoiden tarpeisiin. Tänään aloitimme motivoivilla kuvilla. Opiskelijat pakkaantuivat tapansa mukaan mahdollisimman perälle luokkaa. Aluksi ei menannut tulla ääntäkään, mutta kyllä se siitä sitten lähti. Yksi ongelma kurssilla on että opiskelijat ovat eri vuosikursseilta joten taustatiedot vaihtelevat. Osa siis joutuu tyytymään pienimuotoiseen kertaukseen, mutta eipä tänään "jo opitut" asiat tuntuneet ihan itsestäänselvyyksiä olevan.

Neljä tuntia pakerrettiin ja opetussession Power Point löytyy linkin takaa.
8.1.2014 FaTo

Jos jaksaa opetussession Power Pointin avata, huomaa että siellä on myös ohjeet tutkielmalle ja esitykselle.
Ennakkotehtävät oli tarkoitus tehdä ennakkoon, mutta osa kurssilaisista ilmoittautui vasta tänään. Ennakkotehtävät käsitellään huomisen aamun opetuksen aikana. Linkki ennakkotehtäviin ennakkotehtävien ratkaisuihin löytyy seuraavien linkkien takaa:
Ennakkotehtävät

Huomenna jatketaan :-)

1 kommentti:

  1. Hienoa että viimein pääsit tositoimiin. Huomenna kuulen sitten kokemuksista kasvokkain. Tapaamisiin

    VastaaPoista