Opetus 1.
Pvm ja aika: 7.10.2013 klo 12.30-14.00
Pvm ja aika: 7.10.2013 klo 12.30-14.00
Aihe: Lääkkeiden turvallinen käsittely
Paikka: Turun Ammatti-instituutti, Uudenmaantie 43 Turku
Opettaja: Heli
Seuraaja: Katja
Kohderyhmä: Nuorisoasteen lähihoitajakoulutus
Tavoitteiden asettelu: Tavoitteena oli opettaa lääkkeiden turvalliseen käsittelyyn liittyviä asioita silmälläpitäen opiskelijoiden tulevaa työharjoittelua.
Opetuksen menetelmä(t): Lähiopetus, aktivoiva luento.
Opetuksen eteneminen: Opettaja aloitti tarkastamalla läsnäolijat. Edellisen opetuskerran asiat kerrattiin lyhyesti. Kysymyksiin edellisellä kerralla opituista asioista vastailtiin suhteellisen innokkaasti. Opiskelijat vaikuttivat aktiivisilta. Uutena aiheena puhuttiin aseptiikasta, opetus eteni Power Point esityksen muodossa sekä aktivoiden oppilaita kysymyksillä. Osa oppilaista oli melko aktiivisia ja kysymyksiin vastailtiin kivasti ja hyvin. Oppilaiden selkeästi alkaessa väsyä n. 1h jälkeen, opettaja näytti lääkekaapin ja sen sisällön. Tämä aktivoi oppilaita hyvin ja opetus jatkui jälleen hetken ilman suurempaa levottomuutta. Osalla oppilaista oli kirja mukana, osalla ei ollut kirjaa, tunnin lopussa käytettiin kirjaa siten, että oppilaat vastailivat opettajan kysymyksiin ensin kirjallisesti. Kysymykset ja vastaukset käsiteltiin yhteisesti ja kirjattomuus ei ollut ongelma, käytössä oli kopioita ja kirjoja lainattiin vieruskaverille. Tällainen aktivointi auttoi oppilaita jälleen keskittymään ja aktivoitumaan hetkeksi. Luokassa oli pientä hälinää koko ajan. Osa jutteli, osa pelaili kännykällä ja yksi neitokainen teki ruotsin tehtäviä. Vieraan ihmisen läsnäolo vaikutti kuitenkin rauhoittavan ja hiljentävän ryhmää J
Selkeys ja johdonmukaisuus: Opettaja oli puheessaan selkeä ja johdonmukainen.
Varmistiko opettaja oppimista mitenkään: Kyllä, opettaja kysyi ja kertasi tunnin lopussa opetetut asiat.
Kolme kehitettävää asiaa (jos nyt ylipäänsä oli mitään): Perällä istuvalle kaikki teksti ei näkynyt ihan selkeästi, erityisesti kaavoissa, tosin osalla oppilaita oli kirjat joista kuvat/kaaviot oli otettu. Musta teksti ei näkynyt kovin hyvin sinisellä pohjalla, mutta tämä on mielipidekysymys ja opetuksen seuraaja on ehkä vain vanha ja raihnainen eikä näe J.
Kännykät ja muiden asioiden touhuilu: Miten tuohon asiaan voisi puuttua, ehkä olemalla ankarampi? Asia on tietyllä tavalla kaksijakoinen koska nuorisoasteesta on kyse, tiettyä säätöä ja hälinää oppilaiden puolelta on aina. Toisaalta jos opettaja on liian ”ankara” oppilaat kapinoivat muulla tavoin, hälisemällä, puhumalla jne. Pitäisikö olla jonkinnäköinen sääntö kännyköistä ja muusta säädöstä?
Kolme hyvää asiaa (jos oli mitään taaskaan J): Opetustyyli oli hyvin rauhallinen ja aktivointikeinot olivat ryhmälle selkeästi hyviä ja toimivia. Uskon että oppilaat oppivat. Myös seuraajana toiminut Katja oppi asioita asepiikasta ja neulanpistotapaturmatilanteessa toimimisesta.
Opetus 2.
Pvm ja aika: 7.10.2013
klo 14.15-14.45
Aihe: Laboraatiotunti:
Pharmaca Fennican käytön opettelua
Paikka: Turun
Ammatti-instituutti, Uudenmaantie 43 Turku
Opettaja: Heli
Seuraaja: Katja
Kohderyhmä: Nuorisoasteen
lähihoitajakoulutus
Tavoitteiden
asettelu: Tavoitteena
oli oppia Pharmaca Fennican käyttöä ensin yhdessä ja sitten itsenäisesti
harjoitusten avulla
Opetuksen menetelmä(t):
Lähiopetus, harjoitus
Opetuksen eteneminen:
Opetukseen
osallistui puolet lähihoitajakoulutuksen oppilaista (vrt. lääkkeiden turvallinen
käsittely –tunnit)
Selkeys ja
johdonmukaisuus:
Opettaja oli puheessaan edelleen selkeä ja johdonmukainen.
Varmistiko opettaja
oppimista mitenkään:
Seuraaja joutui poistumaan ennen tunnin loppua.
Kolme kehitettävää
asiaa (jos nyt ylipäänsä oli mitään): Oppilaat tuntuivat tekevän tehtäviä
innokkaasti ja hiljaa joten puolessa tunnissa en havainnut mitään erityistä
kehittämisen kohdetta.
Kolme hyvää asiaa
(jos oli mitään taaskaan): Tehtävät selkeästi kiinnostivat
oppilaita.
Muuta: Oli kiva nähdä myös käytännön
harjoitus.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti