Pvm: 1.10.2013
Aihe: Ensimmäinen
YTO alustus: Laiskat ja Lahjakkaat
Paikka: Google
hangouts klo 20-21.30
Opettaja: Petteri
Seuraaja: Katja
Kohderyhmä: Ryhmä
1 eli läsnä Nina, Heli, Eeva, Katja ja Petteri
Tavoitteiden
asettelu:
Tavoitteena oli tutustuttaa ryhmän muut jäsenet aiheeseen: ”Laiskat ja
Lahjakkaat”. Aihe on osa ryhmän YTO-työtä aiheesta ”Erilaiset oppijat”.
Tavoitteet kerrottiin kuuntelijoille ja tavoitteissa onnistuttiin hyvin.
Opetuksen menetelmä(t):
Nettisessio
ja aiheen alustus Google Hangoutsissa. Toimi yllättävän hyvin ja helposti, vaikka
teknisiä vaikeuksia olikin. Vaikeudet eivät johtuneet Hangoutsista.
Ryhmäopetuksen
eteneminen: Pienten
J
teknisten ongelmien jälkeen päästiin asiaan. Johdanto kertoi
oppimisvaikeuksista yleisesti. Ryhmäläiset olivat ennakkoon saaneet linkit
erilaisten oppijoiden sivustolla oleviin testeihin: Pikalukitesti ja
havaintokanavatesti. Vaikka osa oli testit jo tehnyt, kaikki tekivät
pikalukitestin opetuksen alussa ja tuloksista keskusteltiin. Testit olivat
erinomainen tapa herättää mielenkiinto ja aktivoida ryhmäläiset ”Erilaiset
oppijat” -aihetta kohtaan.
Teemasta
”Erilaiset oppijat” edettiin aiheisiin motivaatio ja itseluottamus. Nämä
termit/asiat liittyivät läheisesti aiheeseen ”Laiskat ja lahjakkaat”. Jokainen
pohti ja kertoi omia kokemuksiaan ulkoisesta ja sisäisestä motivaatiosta.
Tärkeää oli huomata, että motivaatio voi olla sekä ulkoista, että sisäistä yhtä
aikaa. Lahjakkuuden määrittelemisen vaikeus, monimuotoisuus ja mahdolliset
ongelmat tulivat esityksessä esiin. Opimme, että lahjakkaatkin joutuvat
työskentelemään, jotta he saavuttavat asetetut tavoitteet. Oikeanlainen
itsevarmuus tukee oppimista. Epäonnistumisten käsittely vaikuttaa ilmeisen
paljon itsetuntoon ja siten oppimiseen. Koulun tavoitteena on tukea
lahjakkaiden oppimista ja integroida heidät luokkaan, sekä mahdollisesti hyödyntää
lahjakkuutta.
Ryhmä
mietiskeli käytäntöä eli lahjakkuuden tunnistamista sekä lahjakkuuden tukemista
ja hyödyntämistä. Onko tähän resursseja nykyisen opetuksen ja isojen
ryhmäkokojen vuoksi?
Selkeys ja
johdonmukaisuus:
Esitys oli selkeä ja sujuvasti etenevä. Slideissa ei ollut liikaa tavaraa,
joten esitystä oli helppo seurata.
Varmistiko opettaja
oppimista mitenkään:
Alustuksen pitäjä kannusti kysymään jos jokin asia oli jäänyt epäselväksi. Muutama
termi saatiin selkeytettyä kysymysten johdosta.
Oppimisen
varmistaminen ei ehkä ole ihan täysin relevantti tässä tapauksessa, koska ryhmä
on tuttu ja tilanne rento. Tyypillisestä opetustilanteesta ei ollut kyse.
Kolme kehitettävää
asiaa (jos nyt ylipäänsä oli mitään): Termeistä olisi voitu keskustella
enemmän. Kaikki termit eivät ihan auenneet, eli selkeyttä termeihin olisi
voinut saada määrittelemällä/selkeyttämällä ja samalla henkilökohtaistamalla
termejä. Keskustelu olisi voinut olla aktiivisempaa, mutta tähän varmasti
vaikuttivat tekniset ongelmat. Viitteitä olisin kaivannut eli olisin halunnut
tietää mistä asiat oli ”kaivettu”. Erilaiset oppijat sivusto oli varmasti yksi
lähde, mutta olisin kaivannut tarkempaa tietoa. Jokainen voisi halutessaan
voinut käydä halutessaan katselemassa viitteissä olevia nettisivuja.
Kolme hyvää asiaa
(jos oli mitään taaskaan): Kysymykset ja asioiden
henkilökohtaistaminen oli erittäin hyvä keino saada kuuntelijat kiinnostumaan
ja innostumaan aiheesta. Testit olivat hyviä ja esitys selkeä. Erityismaininta
Petterin pehmeälle ja miellyttävälle äänelle J.
Muuta: Hyvä alku meidän YTO projektillemme.
Keskustelua käytiin siitä, miten YTO tehtävä dokumentoidaan. Nettitestit
päätettiin sisällyttää dokumentaatioon, varsinaista päätöstä ei dokumentaation
tyylistä tehty. Jos esitykset dokumentoidaan yhtenä kokonaisuutena, saattaa
kokonaisuus olla liian suuri ja motivaatio materiaalin läpikäymiseen saattaa
laskea liian suuren yksittäisen kokonaisuuden myötä. Dokumentaatiota mietitään
siis jatkossakin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti