Verkostotehtävään oli pureuduttu hyvin erilaisilla tyyleillä. Tehtävää oli tehty ryhmätyönä sekä yksilötyönä. Presentaatiot olivat hyvin erilaisia. Harmittamaan jäi ajan vähyys eli olisin kovasti halunnut nähdä useamman verkostotyön.
Alla muokattu ja paranneltu oma verkostoni:
OC (Olli Carpén -ryhmä) koostuu neljästä patologian oppiaineen projektista, joista itse työskentelen munasarjasyöpä -projektissa sekä hieman formiini -projektissa. Ilman rahoittajia ei tutkimus etenisi. Myös eläinkokeet ovat osa tutkimusta joka tehdään yhteistyössa TYKSin gynekologian kanssa sekä muiden yhteistyökumppaneiden kanssa. Alueena potilaiden rekrytoinnille on Varsinais-Suomi ja Satakunta.
Kuva esityspaikalta: Laatikosta löytyy oma henkilökohtainen verkostoni
Henkilökohtainen verkostoni: Perhe, kotimaisema, suku, ystävät menneisyys ja tulevaisuus sekä harrastus. Jätän katsojalle arvioitavaksi mikä on mikä :-)
ILTAPÄIVÄ
YTO 1. Tuumatalkoot: Motivaatio - miten motivoida kukin opiskelija opintoihin
Kolme eri opiskelija esimerkkiä ja kyseisten opiskelijoiden motivointi opintoihin
Tapaus 1. Ida, 21v. AMK opiskelija joka turhautuu opetuksessa. Toimii nopeasti ja tehokkaasti
- opinto-ohjaus ja mietintä onko koulutusala oikea
- opintojen henkilökohtaistaminen eli vaativampia tehtäviä opiskelijoille jotka ovat kykeneväisiä vaativiin tehtäviin
Tapaus 2. Olli, 16-vuotias ammattikouluopiskelijoista joka soittaa mieluummin rokkia kuin käy koulua. Ei ole aina läsnä
- työssäoppiminen saattaisi olla motivoivanpaa kuin koulumuotoinen opetus
- saisiko harrastusta liitettyä opintoihin ja sitä kautta motivoitua Ollia
Tapaus 3. Ulla, 43v. uraäiti jolla tunnit loppuvat vuorokaudesta. Työuran ja pienten lasten lisäksi opinnot eivät ota onnistuakseen ajanpuutteesta johtuen. Ulla on johtamiskoulutuksessa ja itse henkilöstöjohtaja.
- ulkopuolinen apu jotta Ulla selviäisi paremmin vuorokaudesta jaksaisi "lisää tunteja vuorokauteen".
- lisää verkko-oppimista
- voiko opintoja yhdistää työelämään?
YTO 2. Tulevaisuuden muistelu: Kuvitteellinen tilanne
Kuuselan koulun ongelmat: huono työilmapiiri
Oma identiteetti: nuori opettaja jolla on huono fiilis ja tiedonnälkä eli tietoa ei ole jaettu ja sitä pimitetään.
Miten saadaan koulun fiilis paremmaksi.
Asioita ilmapiirin parantamiseksi:
- kaikkien huomioiminen
- ystävällinen käytös
- selkeät pelisäännöt
- vastavuoroisuus, avuliaisuus
- avoimuus
- sitoutuneisuus
- voimaantulleen opettajat
- yhdessä tekemisen halu, yhteen hiileen puhaltaminen
- puhutaan suoraan, puhuppasille
- sidosryhmien huomioiminen
- työtaakka jaettu tasaisesti
- henkilökunta suvaitsevaista ja empaattista
Mitä tehdään jotta ilmapiiriä saataisiin parannettua:
- reksi johtamisen koulutukseen
- ystävällinen käytös, hymy
- pelisäännöt
- vuorovaikutuskoulutus, opitaan tuntemaan toisia
- nostetaan kissa pöydälle, negatiivisten asioiden käsittely, päätösten perustelut kaikille näkyviksi
- emme etsi syyllistä
- opetuksen kehtitys, resurssit kehitykseen
- yhteinen projekti
- ei puhuta pahaa selän takana
- kysytään verkostoista miltä työyhteisö näyttää ulkopuolelta
- säännöllinen työntekijöiden arviointi
- on hyväksytty työyhteisössä sellaisena kuin on
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti