maanantai 31. maaliskuuta 2014

Opetuksen jälkeisiä tunnelmia FaTo

Opetuksen jälkeisiä tunnelmia FaTo
Kurssin loppumisesta on kulunut jo muutama viikko. Edelleen satelee lisätehtäviä koska poissaolot oli korvattava lisätehtävillä. Olen miettinyt kovasti mikä meni pieleen ja mikä meni hyvin. Luennot menivät mielestäni kaiken kaikkiaan hyvin. Itselläni oli bakteerilääkkeistä epävarma olo ja siksi fiilis jäi vähän ankeaksi.

Learning cafe: Itse pidin tästä menetelmästä. Tosin opettajan asiantuntemus pitää olla aiheesta hyvä koska muuten oppilaiden kommentteja ei pysty kriittisesti arvioimaan. Toisaalta tämä on helppo tapa opettaa koska oppilaat tekevät suurimman työn itse.

Ryhmätyö: Määrittelin ryhmätyön alussa mielestäni hyvin. Kuitenkin eteeni tuli kysymyksiä jotka olisi voinut määritellä tarkemmin. Esim sopia heti alusta esitysajat ja opponointia olisi pitänyt selventää. Opponointi ei mielestäni toiminut kovinkaan hyvin. Opiskelijoilta tuli palautetta ryhmätyöstä että se oli "huonoin" osio kurssia vaikka yleisarvosana olikin < 3/5. YTOssa tutustuttuani yhden sivun menetelmään innostuin tästä menetelmästä todella. Menetelmä oli todella fiksu koska opiskelija joutuu todella työstämään materiaalia ja copy-paste ei toimi. Myönnän itsekin oppineeni parhaiten kun laajasta asiasta on täytynyt kirjoittaa lyhyt abstrakti.

Poissaolot: Olin olettanut poissaoloja olevan vähemmän. Kurssin alussa olisi poissaolojen korvaaminen tarvinnut määritellä paremmin. Kurssi oli vapaavalintainen ja siksi koin että pakolliset, läsnäoloa vaativat kurssit ajavat tärkeysjärjestyksessä vapaavalintaisen kurssin ohi.

Turun AMK: AMK:n ilmapiiriä kuvaava sana on kiireinen. Koin olevani alun jälkeen yksin. Toisaalta AMK:n opettajat tuntuvat olevan todella ylikuormitettuja ja superkiireisiä. Ymmärrän hyvin että kurssi ei heiltä saanut huomiota, koska jokaisen tavoite oli varmastikin selvitä omasta päivästä kunnialla. En oikein tiedä mitä ajattelisin AMK:n toiminnasta noin yleensä. OPSiin tutustuin lopulta säädöstehtävän puitteissa. Mielestäni käytännön järki voitti usein varsinaiset korusanat. OPS työhön olisin itse halunnut tutustua paremmin, mutta aika ei minullakaan riittänyt. Säädöstehtävä liitettynä OPS asiaan oli varsin avartava.

Optima ja SoleOPS: Ovat kyllä kömpelöitä alustoja molemmat. SoleOPSin ja Optiman kommunikoimattomuus oli minulle yllätys ja tämä taas lisää opettajien työmäärää. Optimaa opin käyttämään ja tämä oli minulle itselleni hyvä juttu. Aikaa toki meni siihen että ymmärsin järjestelmän toimintatavan.

Aikapula: Siitähän tässä kaikessa usein on kyse. Kurssi oli suhteellisen rankka rutistus oman työn ohella. Toisaalta olen ylpeä siitä että selvisin mielestäni varsin kunnialla. Itselleni jäi monta asiaa mitä olisin halunnut miettiä tarkemmin, mutta tosiaan kaikkea ei vain ehdi

1 kommentti:

  1. Olen jo tainnut sinua eri yhteyksissä kiittää työnsankariksi, sillä teit todella opetusharjoitteluksi poikkeuksellisen suuren rutistuksen. Toisaalta kuten puhuttu, sait hyvän tuntuman AMK-opetukseen, opiskelijoihin ja opetuksen suunnitteluun. Tähän kirjoittamasi kooste vetää hyvin yhteen harjoittelun taipikemminkin opetuksesi eri puolia. Hieno juttu - Kari

    VastaaPoista